MBAM001 Теория на пазарната икономика
Анотация:
Теория на пазарната икономика е курс, които дава основни познания в областта на микроикономиката и макроикономиката. В него се разглежда образуването на пазарните цени на стоките и услугите и производствените фактори, моделите на пазарите в зависимост от типа на конкуренцията, закономерностите в поведението на стопанските субекти в условията на различните пазари, дефектите на пазара и намесата на държавата за тяхното преодоляване.
В курса се представят и основните принципи на макроикономиката. Анализират се съвременното развитие на макроикономическата теория и нейната роля за обяснение на функционирането на реалната макроикономика. Основната задача е да се разкрие теоретичното обосноваване и практическото приложение на макроикономическата теория като основа за управление на националната икономика на примера на България.
Целите на курса се свеждат до запознаване с базисните икономически понятия ,овладяване на основните принципи на микроикономиката и макроикономиката и формирането на
Преподавател(и):
проф. Стефан Стефанов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Студентите ще:
1. Могат да дефинират основните понятия в областта на МИКРО И МАКРОИКОНОМИЧЕСКАТА теория и практика, въз основа на които ще изработят собствени позиции и критерии за оценки поведението на предприемачите и домакинствата, в условията на затворена и отворена икономика.
2. Могат да се реализират практически във фирми и институции, работещи в различни стопански сфери, в анализаторски и консултантски фирми,държавни институции и др.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
- не са необходими специални знания, защото това е първи и базисен икономически курс за студентите;
- Курсът е формализиран и математизиран, като използването на математическия апарат е съобразено с получаваните в средното училище и университета знания по математика.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
I.МИКРОИКОНОМИКА
1. УВОД В ИКОНОМИЧЕСКАТА ТЕОРИЯ
2. ОСНОВНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ НА ПАЗАРНОТО СТОПАНСТВО
3. ТЕОРИЯ НА ПОТРЕБИТЕЛСКОТО ПОВЕДЕНИЕ
4. ХАРАКТЕРИСТИКА НА ПРОИЗВОДСТВОТО И ПАЗАРНИТЕ СТРУКТУРИ
5. ПАЗАР НА ПРОИЗВОДСТВЕНИТЕ ФАКТОРИ
6. ОБЩО ПАЗАРНО РАВНОВЕСИЕ И ИКОНОМИКС НА БЛАГОСЪСТОЯНИЕТО
ІІ.МАКРОИКОНОМИКА
1. УВОД В МАКРОИКОНОМИЧЕСКАТА ТЕОРИЯ
2. ПАРИ И ФИНАНСОВА СИСТЕМА
3. ИЗМЕРВАНЕ НА НАЦИОНАЛНОТО ПРОИЗВОДСТВО И ДОХОДА
4. СЪВКУПНО ТЪРСЕНЕ И ПРЕДЛАГАНЕ
5. МАКРОИКОНОМИЧЕСКО РАВНОВЕСИЕ
6. ИКОНОМИЧЕСКИ РАСТЕЖ И ЦИКЛИЧНО РАЗВИТИЕ
7. НЕЗАЕТОСТ
8. ИНФЛАЦИЯ
9. МАКРОИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА:ФИСКАЛНА ПОЛИТИКА
10. МАКРОИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА: ПАРИЧНА ПОЛИТИКА. СТРУКТУРНА И СОЦИАЛНА ПОЛИТИКА
11. МАКРОИКОНОМИКС НА ОТВОРЕНАТА ИКОНОМИКА
Средства за оценяване:
Контролни работи(тестове)................50 точки
Домашно задание..........................30 точки
Участие на семинари......................20точки