MBAM001D Теория на пазарната икономика
Анотация:
Теория на пазарната икономика е курс, които дава основни познания в областта на микроикономиката и макроикономиката. В него се разглежда образуването на пазарните цени на стоките и услугите и производствените фактори, моделите на пазарите в зависимост от типа на конкуренцията, закономерностите в поведението на стопанските субекти в условията на различните пазари, дефектите на пазара и намесата на държавата за тяхното преодоляване.
В курса се представят и основните принципи на макроикономиката. Анализират се съвременното развитие на макроикономическата теория и нейната роля за обяснение на функционирането на реалната макроикономика. Основната задача е да се разкрие теоретичното обосноваване и практическото приложение на макроикономическата теория като основа за управление на националната икономика на примера на България.
Преподавател(и):
проф. Събина Ракарова д-р
проф. Стефан Стефанов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Студентите ще:
1. Могат да дефинират основните понятия в областта на МИКРО И МАКРОИКОНОМИЧЕСКАТА теория и практика, въз основа на които ще изработят собствени позиции и критерии за оценки поведението на предприемачите и домакинствата, в условията на затворена и отворена икономика.
2. Могат да се реализират практически във фирми и институции, работещи в различни стопански сфери, в анализаторски и консултантски фирми,държавни институции и др.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
- не са необходими специални знания, защото това е първи и базисен икономически курс за студентите;
- Курсът е формализиран и математизиран, като използването на математическия апарат е съобразено с получаваните в средното училище и университета знания по математика
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
I. МИКРОИКОНОМИКА
1. УВОД В ИКОНОМИЧЕСКАТА ТЕОРИЯ
2. ОСНОВНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ НА ПАЗАРНОТО СТОПАНСТВО
3. ТЕОРИЯ НА ПОТРЕБИТЕЛСКОТО ПОВЕДЕНИЕ
4. ХАРАКТЕРИСТИКА НА ПРОИЗВОДСТВОТО И ПАЗАРНИТЕ СТРУКТУРИ
5. ПАЗАР НА ПРОИЗВОДСТВЕНИТЕ ФАКТОРИ
6. ОБЩО ПАЗАРНО РАВНОВЕСИЕ И ИКОНОМИКС НА БЛАГОСЪСТОЯНИЕТО
7. Тест
ІІ.МАКРОИКОНОМИКА
1. УВОД В МАКРОИКОНОМИЧЕСКАТА ТЕОРИЯ
2. ПАРИ И ФИНАНСОВА СИСТЕМА
3. ИЗМЕРВАНЕ НА НАЦИОНАЛНОТО ПРОИЗВОДСТВО И ДОХОДА
4. СЪВКУПНО ТЪРСЕНЕ И ПРЕДЛАГАНЕ
5. МАКРОИКОНОМИЧЕСКО РАВНОВЕСИЕ
6. ИКОНОМИЧЕСКИ РАСТЕЖ И ЦИКЛИЧНО РАЗВИТИЕ
7. НЕЗАЕТОСТ
8. ИНФЛАЦИЯ
9. МАКРОИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА:ФИСКАЛНА ПОЛИТИКА
10. МАКРОИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА: ПАРИЧНА ПОЛИТИКА. СТРУКТУРНА И СОЦИАЛНА ПОЛИТИКА
11. МАКРОИКОНОМИКС НА ОТВОРЕНАТА ИКОНОМИКА
12. Тест
Литература по темите:
1. Ст. Савов, Е. Сотирова, Микроикономика, С., "Тракия-М", 2000г.
2. Икономикс, под.ред. на Ст. Савов, С., "Тракия-М", 2001г.
3. Ст. Савов, Макроикономика, С., "Тракия-М", 1999г.
4. С. Ракова, Микроикономика, ч.I и ч.II, С., "Тракия-М", 2000г.
5. К. Миркович, Микроикономика и Макроикономика С., "Тракия-М", 2000-2002г.
6. Е. Сотирова, Микроикономика, Сборник тестове и задачи, С., "Тракия-М", 2001г.
7. Е. Сотирова, Макроикономика, Сборник тестове и задачи, С., "Тракия-М", 2000г.
Средства за оценяване:
ТЕСТ 50 %
ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА 50%