MHRB323D Самостоятелна работа: Развитие на лидерски умения
Анотация:
Курсът е изцяло практически насочен. Студентите са подтиквани да извлекат отговори на основата на теоретичните познания и собствента им преценка относно поставените въпроси в казуса. Освен това се цели:
• Да бъде анализирано лидерско поведение представено от различни участници в зададения казус;
• Да предизвика прилагане на аналитичен подход основан на значителен брой известни теории относно лидерството;
• Да формира у студента способност да използва теоретичните познания при практическа дейност като специалист Човешки Ресурси;
• Да постави студента в ситуация изискваща сериозне размисъл и преценка относно лидерството в организацията.
Преподавател(и):
Кристиян Георгиев
гл. ас. Александър Пожарлиев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Познават известните теории за лидерството, гледни точки и подходи;
• Характеристиките на лидера според различни таксономии;
• Лидерските стилове и проявлението им в организацията.
2) могат:
• Да идентифицират лидерите в организацията и да анализират техните качества, силни и слаби страни;
• Да създават модели за идентифициране на лидери и програми за тяхното развитие в организацията;
• Да откриват и да стимулират позитивните лидерски стилове.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Бакалавърска програма
• Теоретична база относно лидерството, теориите, подходите, ролте и дейностите
• Да познават характеристиките на лидера и практическото им проявление
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Самостоятелна работа
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
САМОСТОЯТЕЛНА РАБОТА: РАЗВИТИЕ НА ЛИДЕРСКИ УМЕНИЯ
На базата на представената ситуация в дадения казус, анализирайт еи дайт еотговори на следните въпроси, като използвате максимално изучените теории за лидерството и собствената си преценка:
1. Изберете три различни теории за лидерството и анализирайте какъв тип лидер е Изпълнителния Директор, съгласно всяка от тях. Дайте доказателства за или против.
2. Какъв тип лидери са останалите директори от първата група? А от втората? Предложете доказателства и екстраполирайте вероятното развитие на членовете към съответен тип лидер.
3. Изследвайте доколко Изпълнителния Директор притежава лидерски (мениджърски) компетентности съгласно теория по избор. За всяка компетентност дайте пример или екстраполирайте.
4. Изследвайте доколко IT специалистът притежава лидерски (мениджърски) компетентности съгласно теория по избор. За всяка компетентност дайте пример или екстраполирайте.
5. Идентифицирайте двете групи директори съгласно теориите за „последователите в лидерството”. Какви са верроятните насоки за развитие във взаимоотношенията им с лидера в бъдеще?
6. Какви грешки е допуснал лидерът в отношението си към IT специалиста? Към останалите директори, към редовите служители? Потърсете аргументи в поне две различни теории за лидерските стилове. Непременно дайте доказателства.
7. Какво трябва да направи лидерът, за да мотивира IT специалиста да продължи да работи с предишното желание?
8. Каква следва да е лидерската стратегия/стил по отношение на останалите служители? Какви мерки бихте предложили вие на лидера за повишаване на ефективността на работа в тази организация? Опишете мерките, като поясните вероятните силни и слаби страни на всяка.
9. Какви поуки бихте извлекли вие като лидер? Основавайте се на наученото дотук
10. Ако вие сте консултант нает от компанията в казуса, каква програма за развитие на лидери бихте предложили на компанията. Опишете целите и елементите на програмата, както и вероятната продължителност.
ИЗИСКВАНИЯ:
Сумарен обем на всички отговори: общо 2000 – 3500 думи.
Критерии за оценка на представеното решение
Обвързване с постановките и концепциите на изучавания курс 30%
Пълнота на анализа 30%
Логически обосновани изводи и препоръки 30%
Стил и оформяне на работата 10%
Общо 100%
Литература по темите:
• Лидерство в организацията – учебен материал НБУ, разработен от Кристиан Георгиев
Средства за оценяване:
Оценяването на студентите в курса става чрез практическо задание, предадено в MOODLE НБУ. Относителната тежест е 100%.