MHRB322D Проект: Управление на промяната

Анотация:

Курсът е с практико-приложна насоченост. Фокусиран е към определяне на нуждите от промяна и планиране. Изисква одит на промяната, конкретно чрез определяне на движещите и задържащите сили в организациите и разработване на стратегия за управление на промяната.

Цел на курса:

От успешно завършващите се очаква:

• Да определят ефективността на основните модели за планирана промяна и различното ниво на риск, с което те са свързани при възникване на различни ситуации в организацията

• Да определят и осигуряват ангажираност на необходимите вътрешни и външни ресурси, включително вътрешни и външни експерти, консултанти по процеси и организационни консултанти

• Да изграждат и развиват носители на промяната, в това число преки ръководители и други функционални мениджъри, които са чувствителни към променящите се потребности и динамика на организацията и организационната среда

• Да развиват холистичен подход към промяната и предложените решения

• Да поддържат скоростта на промяната чрез активни действия, стратегически съвети и консултации по процеси и инициативи, с които да се влияе за промяна на задържащите и доминиращи нагласи и култури в организацията

• Да развиват стратегии и техники за успешно осъществяване на промяна, като подпомагат изграждането и поддържането на рамка в организацията, чрез която да се постига ангажираност на заинтересованите лица към прехода и промяната

• Да определят приоритетите на УРЧР в процеса на управление на промяната и доколко те съответстват на приоритетите на другите заинтересовани лица

прочети още
Управление и развитие на човешките ресурси (на български и английски език) - ДО

Преподавател(и):

доц. Елмира Банчева  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) Знаят

• Връзката между стратегическата визия, лидерството, властта и контрола при управление на промяната.

• Различните нива и видове процеси за стратегическа промяна.

• Начините, по които всяко ниво и вид промяна биха повлияли върху изпълнението на работата от служителите и резултатите на самата организация.

• Влиянието на глобализацията, сливанията на фирми, поглъщането, придобиването и стратегическото съюзяване в процеса на развитие на организациите като динамика в процесите на промяна и трансформация.

• Начините, по които организацията може да разбере, определи и използва различните външни и вътрешни инициатори на промяната и трансформацията.

• Стратегическата роля на УРЧР за повишаване на ефективността, ефикасността и добавяне на стойност в управлението на психологическите, емоционалните, духовните и социалните процеси, свързани с различните етапи в процеса на промяна.

2) могат

• да анализират ролята на УРЧР за развитие на реалистично-скептичен подход към трансформационните интервенции, като организационно развитие, ре-инженеринг на бизнес процесите и управление чрез "тотално качество";

• да правят разлика между промяна, извършвана като “каприз на модата”, и такава, която добавя истинска стойност и е устойчива във времето;

• да дискутират и критично оценяват връзките между процесите на промяна, предизвикани от технологиите и техните човешки измерения;

• да оценяват успехите, неуспехите и риска при промяна, определяне на въздействието на успеха или неуспеха върху бъдещите процеси на промяна в организацията;

• да проектират и прилагат успешни проекти за управление на промяната в организациите.


Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:

Студентите следва да имат формирано разбиране и познания за ефективно управление, разбирания върху основните понятия от теорията за управлението на човешките ресурси, умения по български език за правилно писане на управленски документи и компютърни умения за работа с текстообработващи програми и Internet.



Форми на провеждане:
Дистанционен

Учебни форми:
Проект

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

КУРСОВ ПРОЕКТ

по курс

MHRB 322 Управление на промяната

Групов проект

Маркетинг на услугите в една голяма банка

От средата на осемдесетте години секторът на финансовите услуги в Обединеното кралство се намира в период на безпрецедентни промени. Те са предизвикани от въздействието на различни фактори. Свидетели сме преди всичко на бум в използването на нови технологии, за които капиталните вложения на банките и строителните дружества, изразени в процентно съотношение, са три пъти по-големи от тези в другите сектори на икономиката. Второ, забелязва се усложняване на формите на извършваните услуги както за индивидуалните клиенти, така и за организациите-потребители, при което все повече се засилва значението на организациите-инвеститори. Трето, в условията на растяща конкуренция сделките се извършват в невиждани досега мащаби.

Саймън е помощник мениджър на клон от голяма банка - една от четирите най-големи в страната. Неговият мениджър го запознава с указанията, изпратени от централното управление на банката. Те предвиждат нарастване на приходите чрез успешен маркетинг на по-широката гама от финансови услуги, включващи пенсии, застраховки “живот” и здравни застраховки, ипотеки и операции с инвестиционни бонове. За тази цел не се предвижда допълнително финансиране от бюджета на банката. Има и ограничения за назначаване на нови служители. Персоналът на банката, наброяващ 24 души - касиери, счетоводители, помощен персонал и охрана, - е нает по времето, когато банката е имала по-стабилна заобикаляща среда. От тогава са настъпили сериозни изменения в конкурентното обкръжение, предизвикани най-вече от Закона за финансовите услуги от 1985 година и от Закона за спестовните дружества от 1986 година. В наши дни разликата между вида на услугите, осигурявани от различните финансови институции, е почти заличена, като всички те - банки, строителни дружества и застрахователни компании, предлагат на пазара широк кръг от финансови продукти (услуги) както за индивидуалния потребител, така и за организациите-потребители. Такъв вид продукти обикновено имат по-кратък жизнен цикъл и не са така стандартизирани както ипотеките, пенсиите и т.н. Някои от проведените с голяма амбиция експерименти, като например търговията с недвижимо имущество, се оказаха неудачни в периода на рецесия.

Преди година бе направен ремонт и бе сменено обзавеждането на сградата, в която се помещава банката на Саймън. Мрачното и опушено преди фоайе бе разширено и обзаведено удобно, за да осигури уютна обстановка за посрещане на клиентите. Наскоро бе инсталиран софтуер с леснодостъпна база данни, съдържаща подробна информация за потребителите и позволяваща бързо търсене и визуализиране на необходимата информация по време на консултация или телефонен разговор. Една от служителките, Ивон, бе изпълнявала доста ефективно ролята на маркетингов специалист на клона, изграждайки впечатляващо добри взаимоотношения с много индивидуални клиенти и местни компании по време на продължителната служебна кариера в банката. Този добър резултат бе по-скоро плод на нейните лични усилия и амбиции отколкото на формални действия, предприети от управлението на банката. Всъщност тя трудно би могла да бъде убедена да сподели с колегите си своя опит и изградената с много усилия клиентела.

Задача за изпълнение

1. Прочетете внимателно казуса и се опитайте да анализирате ситуацията в Банката, очертавайки проблемите и предизвикателствата.

2. Начертайте схема на полето на силите, представяща движещите и задържащите сили на промяната, насочена към осъществяване на по-активна маркетингова стратегия в банката на Саймън.

3. Дискутирайте и определете стратегиите за справяне със задържащите сили.

Указания за груповата работа в Wikis

• В седмицата от х до х ….., вие трябва да работите в определените вече групи и е необходимо да представите индивидуалните си виждания по конкретно зададения казус като взаимно се допълвате. Целта е да постигнете консенсус (общо решение за групата) - т.е.кои са движещите и задържащи сили, както и да определите активите на промяна в Банката. Освен това трябва да предложите и конкретни стратегии за управление на промяната и туширане на задържащите сили.

• В седмицата от х до х…, отделните групи ще трябва да изработят презентации (на power point) включващи основните моменти от анализа на казуса, представяне на схемата на полето на силите и стратегиите за промяна. Освен това презентациите трябва да включват и самооценка на работата в група (използвайте приложения формуляр). Крайният срок за публикуване на презентациите е х… и мястото за това е - ТДЗ 104.2Б Групов проект - представяне.

Критерии за оценка на представеното решение

Обвързване с постановките и концепциите на изучавания курс 25%

Пълнота на анализа 30%

Логически обосновани изводи и препоръки 25%

Оценка и самооценка от екипната работа 10%

Стил и оформяне на презентацията 10%

Общо 100%

Форма за оценяване на екипна работа

ИНСТРУКЦИИ:

Оценете всеки член на групата, включително себе си, от гледна точка на участието ви в груповия проект. В Таблица 1 и 2 напишете имената на всички членове на групата в определеното за това място. В Таблица 1 отразете Вашето мнение за индивидуалния принос на всеки един към общия групов проект като използвате скала от 1 до 6.

В Таблица 2 впишете общата оценка, получена от всички показатели за всеки член на екипа.

Таблица 1

Заградете цифрата, която най-точно отразява Вашето мнение

Член на екипа

(Име на човека, който оценявате) Абсолютно съм съгласен Съгласен съм Донякъде съм съгласен Донякъде не съм съгласен Не съм съгласен Абсолютно не съм съгласен

Активен (инициативен) при груповите срещи 1 2 3 4 5 6

Надежден в изпълнението на определените задачи 1 2 3 4 5 6

С голямо участие в разработването на крайния продукт 1 2 3 4 5 6

Дава много добри идеи 1 2 3 4 5 6

Способен да обяснява и прави изводи 1 2 3 4 5 6

Способен да планира времето си за участие в екипната работа 1 2 3 4 5 6

Убедителен (обоснован) при вземане на решения 1 2 3 4 5 6

Ентусиазиран и мотивиран за работа в екип 1 2 3 4 5 6

Таблица 2

Членове на групата (включително и Вие) Обща оценка

1.

2.

3.

........

Обща оценОценка за екип:

Литература по темите:

Основна литература:

Банчева, Е. Управление на промяната, УМ-НБУ, 2009, ISBN 978-954-535-584-4

Kotter, J. (1995) Leading Change: Why Transformation Efforts Fall, Harvard Business Review, March – April.

Kotter, J. (1996) Leading Change, Harvard Business School Press.

Lewin, R. and Regine, B. (1999) The Soul at Work: Unleashing the power of complexity science for business success, Orion Business.

Lockitt, W. (2004) Change Management, 3T Productions.

Lucas, A. (1999) Six fallacies that stifle change – and how to overcome them. American Association for Higher Education Bulletin November 1999.

Mink, O. et al (1991) Open Organisations, 2nd edition. Catapult press.

Olson, E.E. and Eoyang, G.H. (2001) Facilitating Organizational Change: Lessons from Complexity Science, Jossey-Bass/Pfeiffer.

Orlikowski, W. (1996) Improving organisational transformation over time: a situated change perspective, Information Systems Research, 7(1), p. 63 -92.

Pettigrew, (2002) Handbook of strategy and management / Ed. by Andrew Pettigrew, Howard Thomas, Richard Whittington Published: London: Sage Publications, 2002

Pennington, G. (2003) Guidelines for Promoting and Facilitating Change. LTSN Generic Centre

Pfeffer, J. and Sutton, R. (2000) The Knowing-Doing Gap: How Smart Companies Turn Knowledge into Action. San Francisco: Berrett-Koehler Publications.

Rogers, E.M. (2003) Diffusion of Innovations. New York: Free Press.

Salmon, G. (1996) (2005) Flying not flapping: a strategic framework for e-learning and pedagogical innovation in higher education institutions. ALT-J, 13(3), 201 – 218.

Stacey, R. (1996) Strategic Management and Organisational Dynamics. 2nd Ed, London, Pitman.

Weick, K.E. and Quinn, R.E. (1999) Organizational Change and development. Annual Review of Psychology, 50 p.361 – 86.

Средства за оценяване:

Студентът автоматично може да се освободи от изпит с текуща оценка, ако има положителен резултат на практическата задача (проект) през семестъра, предаден през платформата Мудъл на УМ-НБУ. Оценяването на студентите в сесията става чрез практически курсов проект, предаден в MOODLE УМ- НБУ. Относителната тежест е 100%.