MHRB317D Човешката страна на бизнеса
Анотация:
Курсът е с практико-приложна насоченост. Състои се от 30 часа, от които 4 лекционни и 8 часа дискусии, 12 ч. работа в групи и 6 часа практическо занимание. Разработва се курсов проект. Изследват се теоретичните основи и добрите практики свързани с „човешката страна“ на бизнеса.
Конкретно използват се различни форми на учебна натовареност типични за технологията на подпомагано дистанционно обучение.
І. Самостоятелна работа с учебните материали
• Работа с учебна книга - четене, размисъл, формиране на концепция, извършване на включените упражнения и изпълняване на задания за анализ и проучване на работната среда и практика;
• Водене на учебен дневник с допълнителни инструменти за самоанализ, анализ на работата и насоки за саморазвитие;
• Специализирана подготовка за семинари, запознаване с цялостни, интегриращи учебния материал казуси и подготовка на собствени казуси.
ІІ. Работа в група и участие в работни семинари, изискващи активно участие и включване от страна на студентите в дискусиите и упражненията за трениране на умения
• Участие в учебни семинари, в които с активни методи на обучение – казуси, дискусии, симулации, ролеви игри се разрешават възлови проблеми и се формират и усъвършенстват необходими личностни качества;
• Разработване на текущо оценявани, консултирани и рецензирани от преподавателя домашни задания (ТДЗ);
• Участие в събирания на самоподпомагащи се групи за дискутиране на учебни и работни проблеми;
• Участие в синхронни и асинхронни електронни дискусии, модерирани от преподавателя.
Цел на курса:
• разбиране и проучване на начините, по които хората могат да допринасят за и да се превърнат в конкурентно предимство на корпоративно равнище.
• осмисляне и ангажиране с човешката страна на бизнеса.
• анализиране и критично оценяване на нашите лични модели за човешката страна на корпоративната конкурентоспособност.
Преподавател(и):
доц. Елмира Банчева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
Основната цел на този курс е да даде на студентите теоретични и практически познания за „Човешката страна“ на бизнеса. Насочен е към разбиране на природата и стимулирането на човешките фактори, които допринасят за изграждането на устойчиво конкурентно предимство на корпоративно равнище.
2) могат
• критично да оценяват различните модели и концепции за постигане на конкурентно предимство чрез фокусирането върху човешките фактори
• разработват и прилагат модерни технологии и системи за „инвестиране“ в хората
• постигат ангажираност и мотивираност за работа – гаранция за интегритета на организацията и конкурентоспособността
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
Студентите следва да имат формирано разбиране и познания за ефективно управление, разбирания върху основните понятия от теорията за управлението на човешките ресурси, умения по български език за правилно писане на управленски документи и компютърни умения за работа с текстообработващи програми и Internet.
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1 Хората като конкурентно предимство. Как да избегнем синдрома на корпоративния динозавър?
2 Организационни способности и трансформирането на човешките ресурси. Дейвид Улрих
3 Наемане на работа, Управление чрез тотално качество и Управление на човешките ресурси.
4 Управление на иновациите. Стратегии за управление на креативността на хората в организацията и предприемчивостта им.
5 «Безпроблемната» организация. Управление на организационния интегритет.Лидерство
6 Стрес и работа. Разнообразие. Здравословни и безопасни условия на труд. Програми за»благополучие» на работното място
7 Системи за оценка на изпълнението. 360 обратна връзка. Екипи и системи за възнаграждение
8 Предизвикателството наречено „ангажираност и мотивираност за работа“
9 Лидерство. Коучинг и менторство в организацията
Литература по темите:
Основна литература:
Armstrong, M. (2006). A Handbook of HRM Practice. 10th ed. London: Kogan Page.
Armstrong, M. and Baron, A., (2002). Strategic HRM. London: CIPD.
Joint, P. and Morton, B., (1999). The Global HR Manager: Creating the Seamless Organisation. London: CIPD.
Ruigrok W et al (2003) Innovative Forms of Organizing – International Perspectives, Sage
Schein E. (2004) Organizational Culture and Leadership, Pfeiffer Willey
Schein, E.H. (1992). Organizational Culture and Leadership. San Francisco: Jossey Bass
Schneider SC, Barsoux JL (2003) Managing Across Cultures, FT Prentice Hall
The Talent Management Handbook (2004). Creating Organizational Excellence by Identifying, Developing and Promoting your Best People. Edited by Lance A. Berger and Dorothy R. Berger. New York: McGraw Hill
Допълнителна литература:
The Real Heroes of Business ... and not a CEO among them, by Fromm and Schlesinger, Doubleday, 1993.
Working Ourselves to Death by Diane Fassel, Harper, 1990.
Средства за оценяване:
Студентът автоматично може да се освободи от изпит с текуща оценка, ако има положителни резултати на писмените задачи през семестъра и участие в семинар или чрез изпълнение на практическите задачи (проект) през семестъра, предадени през платформата Мудъл на УМ - НБУ.
Оценяването на студентите в сесията става чрез комплексно задание – писмена задача и практически курсов проект предаден в MOODLE УМ - НБУ до деня на изпита в сесията. Относителната тежест на двата компонента е 50:50.