MHRB316D Етика и корпоративна социална отговорност
Анотация:
Курсът е с хорариум от 30 академични часа, с различни форми на учебна натовареност:
І. Самостоятелна работа с учебни материали
• Работа с учебна книга - четене, рефлексия на опита, формиране на концепция, извършване на включените упражнения и изпълняване на задания за анализ и проучване на работната среда и практика.
• Работа по проблеми със статии и литературни източници.
• Работа с електронни ресурси.
• Разработване на оценявано и рецензирано от преподавателите текущо задание, индивидуализиращо работата на всеки студент.
• Разработване на групови проекти
ІІ. Работа в група и участие в работни семинари, изискващи активно участие и включване от страна на студентите в дискусиите и упражненията за трениране на умения и разбиране
• Участие в учебни семинари, в които с активни методи на обучение се разрешават възлови проблеми и се формират и усъвършенстват необходими личностни качества.
• Участие в самоподпомагащи се групи и виртуални екипи за дискутиране и решаване на учебни и работни проблеми.
• Участие в синхронни и асинхронни електронни дискусии, модерирани от преподавателя.
• Участие във видео - конфрентни семинари.
Курсът е с практическа насоченост и е фокусиран върху смисъла и значението на етичното и социално отговорното бизнес поведение в съвременното общество и интегрирането на политики и практики по корпоративна социална отговорност в бизнес стратегиите на организациите. Основни цели на обучението:
След обучението участниците ще познават:
• основните възгледи и разбирания за етика и морал и възможностите на приложната етика;
• съдържанието и значението на концепцията за корпоративна социална отговорност (КСО);
• причините за развитие на КСО инициативи;
• добрите практики в областта на прилагане на концепцията;
• възможните бариери за прилагане на КСО идеи и начините за преодоляването им.
След обучението участниците ще развият умения:
• да разпознават етичното поведение в контекста на конкретната бизнес среда и култура;
• да избират подходящи КСО дейности/инициативи от гл.т. на спецификата на бизнеса и средата;
• да планират дейности във всяка от областите на приложение на КСО;
• да работят в партньорство със заинтересованите страни за постигане на устойчиво развитие.
След обучението участниците ще придобият нови нагласи към социално отговорното поведение, отговарящи на промяната в очакванията на обществото.
Преподавател(и):
ас. Светла Димова
доц. Кирил Радев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
? какво трябва да се разбира под понятията „етично поведение” и „корпоративна социална отговорност”; същността и развитието на концепцията за КСО;
? двата аспекта на КСО: КСО като израз на принципи и КСО под формата на стандарти;
? какво налага възприемането на концепцията; кои са факторите на външната и вътрешната среда, оказващи натиск за разгръщането на КСО инициативи;
? възможния обхват на действие - основните области на КСО; основните форми на практическо приложение на идеята;
? какво печели една организация от прилагането на КСО политики и практики;
? знаят, че КСО не е запазена територия само за големите компании.
2) могат:
? да разграничават основните понятия, свързани с етичното и социално –отговорно бизнес поведение;
? да правят избор за конкретни КСО инициативи в реална работна среда;
? да планират осъществяването на КСО дейности;
? да интегрират Стратегията за КСО с бизнес стратегията на организацията;
? да преценяват ефекта на КСО дейностите за организацията, обществото и средата.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения в следните области:
• Основи на социалното управление
• Управление на персонала
• Основи на маркетинга
• Комуникативни умения и умения за работа в екип
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1 Етика и морал. Приложна етика (бизнес етика и професионална етика).
2 Корпоративна социална отговорност
3 Етични дилеми
4 Избор и планиране на КСО инициативи
5 Стратегия за вътрешна КСО или Етичен кодекс на специалиста по човешки ресурси (по избор)
Литература по темите:
• Филип Котлър, Нанси Лий „Корпоративна социална отговорност”, Рой Комюникейшън, 2011г.
• „Етика: начален курс”, Лидия Денкова, НБУ
• „Диалог за етиката”, Роже Пол Дроа, Рива
Средства за оценяване:
Студентите ще работят по практическа задача и ще изготвят доклад, описващ начина на работа и постигнатите резултати. Оценката на представения доклад за работата по задачата ще формира изцяло крайната оценка от обучението в курса.