MHRB315D Управление на качеството и стандарти
Анотация:
Курсът е с хорариум от 30 академични часа, с различни форми на учебна натовареност:
І. Самостоятелна работа с учебни материали
• Работа с учебна книга - четене, рефлексия на опита, формиране на концепция, извършване на включените упражнения и изпълняване на задания за анализ и проучване на работната среда и практика.
• Работа по проблеми със статии и литературни източници.
• Работа с електронни ресурси.
• Разработване на оценявано и рецензирано от преподавателите текущо задание, индивидуализиращо работата на всеки студент.
• Разработване на групови проекти
ІІ. Работа в група и участие в работни семинари, изискващи активно участие и включване от страна на студентите в дискусиите и упражненията за трениране на умения и разбиране
• Участие в учебни семинари, в които с активни методи на обучение се разрешават възлови проблеми и се формират и усъвършенстват необходими личностни качества.
• Участие в самоподпомагащи се групи и виртуални екипи за дискутиране и решаване на учебни и работни проблеми.
• Участие в синхронни и асинхронни електронни дискусии, модерирани от преподавателя.
• Участие във видео - конфрентни семинари.
Курсът има за цел да даде информираност на студентите по отношение на мястото и ролята на удовлетворението на клиенти и потребители при формиране на конкурентоспособността на организацията. Разглеждат се областите, които формират качеството като икономическа категория и как неговото адекватно управление води до подобряване на представянето на организациите както по отношение на външната среда, така и по отношение на работата. Идентифицирани са ролята и мястото на стандартите при създаването на организационните рамки за осигуряване на удовлетворение на клиентите
• да дефинира разбирането за категорията качество в контекста на организационното управление
• да даде информираност за ролята и мястото на управлението на човешките ресурси за постигане на конкурентоспособност
• да запознае студентите с икономическите аспекти на управление на качеството
• да повиши разбирането за важната роля на мениджмънта в процесите за удовлетворение на клиентите и постигане на конкурентно предимство.
Преподавател(и):
проф. Кристиян Хаджиев д-р
проф. Димитър Тенчев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• ролята и мястото на качеството в управлението на организациите
• ролята на вътрешния клиент в процеса на удовлетворение на потребителските изисквания и очаквания.
• мястото на ръководителите при формирането та визията на организацията за постигане на висока конкурентоспособност
• да оценяват икономическата целесъобразност на дейностите за подобряване на качеството
2) могат:
• измерват икономическата целесъобразност на дейности свързани с усъвършенстване на качеството в организацията
• да проектират, изграждат и управляват екипи с адекватен състав
• да поставят обективни цели, свързани с качеството на представянето на организациите
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Организационно управление
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1 Идентифициране на клиента и неговите изисквания и очаквания
2 Дефиниране и изследване на бизнес процесите в организацията
3 Човешките ресурси в процеса на разработване на процедурите
4 Сертифицирани системи за осигуряване на качеството
Литература по темите:
• ИСО 9001:2008 Брошура за изграждане на сертифицирана система за осигуряване на удовлетворението на клиента.
• Работни документи на различните видове стандарти - ИСО 14 0001, OHSAS, HACCP .
Средства за оценяване:
На базата на работата в групите по време на семинарното занятие и на базата на тест, който може да се попълва и дистанционно или с присъствено занятие (1 астр. час) се формира оценката.