MHRB313D Лидерство и организационна култура
Анотация:
Курсът е с хорариум от 30 академични часа, с различни форми на учебна натовареност:
І. Самостоятелна работа с учебни материали
• Работа с учебна книга - четене, рефлексия на опита, формиране на концепция, извършване на включените упражнения и изпълняване на задания за анализ и проучване на работната среда и практика.
• Работа по проблеми със статии и литературни източници.
• Работа с електронни ресурси.
• Разработване на оценявано и рецензирано от преподавателите текущо задание, индивидуализиращо работата на всеки студент.
• Разработване на групови проекти
ІІ. Работа в група и участие в работни семинари, изискващи активно участие и включване от страна на студентите в дискусиите и упражненията за трениране на умения и разбиране
• Участие в учебни семинари, в които с активни методи на обучение се разрешават възлови проблеми и се формират и усъвършенстват необходими личностни качества.
• Участие в самоподпомагащи се групи и виртуални екипи за дискутиране и решаване на учебни и работни проблеми.
• Участие в синхронни и асинхронни електронни дискусии, модерирани от преподавателя.
• Участие във видео - конферентни семинари.
Курсът е изцяло практически насочен. . Встъпителен курс за запознаване с/изучаване на основни подходи и интерпретации на организационната култура и развитие на лидерски умения. Студентите са подтиквани да извлекат отговори на основата на конкретни примери за лидери от човешката история и да анализират прояви на лидерски качества от съвременния бизнес свят. Търси се постигане на ясно разбиране за ролята и значението на лидера в организацията и обществото
Основни цели на курса – участниците:
• да предостави общ поглед върху характеристиките и проявленията на лидерството в организацията и живота;
• да запознае с повечето известни теории относно лидерството;
• да формира у студента способност да използва теоретичните познания при практическа дейност като специалист Човешки Ресурси;
• да изгради ясна рамка за самоусъвършенстване на лидерските качества у студента;
• да са запознаят с основни подходи при изучаването / интерпретирането на организационната култура;
• да се ориентират в културната ситуация в организацията;
• да структурират жизнения си и професионален опит в съответствие с използвания инструментариум за изучаване на културите.
• да свързват културните фактори с функцията „Управление на човешките ресурси“
• да засилят мотивацията си за самостоятелно изучаване на организационните култури.
Преподавател(и):
доц. Цветан Давидков д-р
доц. Мария Иванова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Познават известните теории за лидерството, гледни точки и подходи;
• Характеристиките на лидера според различни таксономии;
• Лидерските стилове и проявлението им в организацията.
• Различни подходи към културите и тяхното изучаване;
• Подхода на Х. Хофстеде към културната ситуация.
• Подхода на Ч. Търнър и Ф. Тромпернаарс към културната ситуация.
2) могат:
• Да идентифицират лидерите в организацията и да анализират техните качества, силни и слаби страни;
• Да създават модели за идентифициране на лидери и програми за тяхното развитие в организацията;
• Да откриват и да стимулират позитивните лидерски стилове.
• Да се ориентират (на определено равнище) в културната ситуация в организацията;
• Да интерпретират (на определено равнище) културните фактори;
• Да изучават и интерпретират адекватно връзката на културните фактори с дейностите в рамките на функцията УЧР.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Не се изискват нарочни знания, умения, опит, за да бъде преминат и завършен успешно този курс;
• Професионалният, жизнен и интелектуален опит на участниците оказват съществено влияние върху резултатите от обучението.
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1 Лидерство в организацията. Дефиниция. Разграничаване между лидер и мениджър.
2 Теории за лидерството – по природа или по позиция.
3 Конкретни лидерски казуси от конкретни организации - дискусия
4 Същност на организационната култура. Национална и организационна култура. Увод в сравненията на културите. Основни елементи и система на организационната култура.
5 Подходи при изучаване и интерпретиране на културите. Подходът на Х. Хофстеде. „Вечните въпроси“, които решаваме. Подходът на Ч. Търнър & Ф. Тромпернаарс. Практически приложения.
6 Измерите ли на културата в подхода на Х. Хофстеде. Властово разстояние. Същност; логика и начин на измерване. Последици. Наблюдавани явления при ниски и високи стойности. Практически приложения.
7 Измерите ли на културата в подхода на Х. Хофстеде. Избягване на несигурност. Същност; логика и начин на измерване. Последици. Наблюдавани явления при ниски и високи стойности. Практически приложения.
8 Измерите ли на културата в подхода на Х. Хофстеде. Индивидуализъм – колективизъм. Същност; логика и начин на измерване. Последици. Наблюдавани явления при ниски и високи стойности. Практически приложения.
9 Измерите ли на културата в подхода на Х. Хофстеде. Мъжественост / женственост. Същност; логика и начин на измерване. Последици. Наблюдавани явления при ниски и високи стойности. Практически приложения.
10 Измерители на културата в системата на Ч. Търнър & Тромпернаарс. Създаването на богатство като морален акт. Кръговият характер на конкурентните ценности.
11 Измерители на културата в системата на Ч. Търнър & Тромпернаарс. Цели на компанията. Правила и изключения (универсализъм – партикуларизъм). Структуриране и деструктуриране. Синхронно време / диахронно време.
12 Измерители на културата в системата на Ч. Търнър & Тромпернаарс. Управление на общности, съставени от индивиди. Приспособяване на външния свят към вътрешния. Избор на цели и постижения. Осигуряване на равни възможности за преуспяване.
13 Защо изучаваме културите - основни изводи и ползи за мениджмънта на организацията. Защо изучаваме културите - основни изводи и ползи за служителите. Защо изучаваме културите - основни изводи и ползи за стратегиите на развитието.
14 Същност на организационната култура. Национална и организационна култура. Увод в сравненията на културите. Основни елементи и система на организационната култура.
15 Подходи при изучаване и интерпретиране на културите. Подходът на Х. Хофстеде. „Вечните въпроси“, които решаваме. Подходът на Ч. Търнър & Ф. Тромпернаарс. Практически приложения.
16 Измерите ли на културата в подхода на Х. Хофстеде. Властово разстояние. Същност; логика и начин на измерване. Последици. Наблюдавани явления при ниски и високи стойности. Практически приложения.
17 Измерите ли на културата в подхода на Х. Хофстеде. Избягване на несигурност. Същност; логика и начин на измерване. Последици. Наблюдавани явления при ниски и високи стойности. Практически приложения.
Литература по темите:
• Георгиев, К. (2008) Лидерство в организацията – учебен материал НБУ
• Хилари Оуен, Вики Джонсън, Найджъл Газард – Наръчник за лидери. ИК АМАТ-АХ. 2005
• Стивън Кови – Седемте навика на високоефективните хора
• Д-р Спенсър Джонсън – Кой ми взе сиренцето?
• Кен Бланчард – Едноминутен Мениджър
• Сун Дзъ – Изкуството на войната. Изд Труд. 2009
• Ричард Брансън – Бизнесът на бъдещето. AMG Publishing
• Аврамов, Р. (2007) Комуналният капитализъм – т. 1, 2, 3. С., Изд. Фондация “Българска наука и култура”.
• Давидков, Ц. (2009) Национална и организационна култура. С., СУ-СтФ.
• Давидков, Ц. (2010) Ценности на забогатяване. С., УИ „Св. Климент Охридски“.
• Денхарт, Р. (2001) Търсене на значението: стратегии за успех в управлението на държавните организации. С., Изд. ЛИК.
• Дуранкев, Б. (2001) Фирмената култура в България. (в съавторство). Специално издание на сп. “Алтернативи”.
• Защо сме такива: в търсене на българската културна идентичност (1994) Еленков, И., Р. Даскалов – съст. и встъпителни студии. С., Изд. “Просвета”.
• Илиева, Сн. (2009) Ценности и трудова мотивация. С., УИ „Св. Климент Охридски“.
• Илиева, С. (2006) Организационна култура: същност, функции и промяна. С., УИ „Св. Климент Охридски”.
• Камерън, К.,, Р. Куин (2012) Диагностика и промяна на организационната култура: съобразно рамката на конкуриращите се ценности. С., „Класика и стил“.
• Колев, Б. (2002) Икономическата култура. С., УИ “Стопанство”.
• Макариев, П. (2008) Мултикултурализмът между толерантността и признанието: към един диалогичен подход. С., Изд. „Изток-Запад”.
• Минков, М. (2007) Защо сме различни: междукултурни различия в семейството, обществото и бизнеса (второ преработено и допълнено издание). С., Изд. „Класика и стил”.
• Олтмън, Й. (2000) Европейски размишления: за работата и културата. В: ”Управление на развитието и промяната”, Изд. УМ-НБУ – Open University.
• Сотирова, Д. (2007) Организационно поведение и култура. С., Изд. Фабер.
• Сотирова, Д. (2009) Бизнес етика: луксът, който си заслужава, без да струва много. С., НБУ.
• Сотирова, Д., Ц. Давидков (2005) Новата административна култура: организационни проблеми и лични стратегии за промяна. С., СУ – СтФ.
• Сотирова, Д., Ц. Давидков (2005) Новата административна култура: организационни проблеми и лични стратегии за промяна. С., СУ – СтФ.
• Стойчева, К. (2003) Толерантността към неопределеност. С., Изд. “Леге Артис”.
• Тромпенаарс, Ф., Хампдън-Търнър, Ч. (2004) Да се носиш по вълните на културата: разбиране на културното разнообразие в бизнеса. С., Изд. “Класика и стил”.
• Хемпдън-Търнър, Ч., А. Тромпернаарс (1995) Седемте култури на капитализма. Варна, ИК “ТедИна”.
• Хофстеде, Х. (2001) Култури и организации: софтуеър на ума. С., Изд. Класика и стил.
• Хофстеде, Я. Х., П. Б. Пидърсън, Х. Хофстеде (2003) Изследване на културата. С., Изд. Класика и стил.
• Чавдарова, Т. (2004) Да правиш бизнес в България: между българската и западната икономическа култура. – „Социологически проблеми”, кн. 1-2/2004, 120–146.
• Янкулов, Я. (2012) Организационна култура на търговците в България: изследване и препоръки за мениджмънта. С., „Авангард-Прима“.
• Янкулов, Я. (2012) Мотивация на търговци и търговски екипи. С., „Авангард-Прима“.
• Cooper, C., S. Cartwright, C. Earley (eds.) (2001) The International Handbook of Organizational Culture and Climate. Chichester UK, John Wiley & Sons Ltd.
• Deal, T. E. & A. A. Kennedy (2000) Corporate Cultures: the Rites & Rituals of Corporate Life. Persues Publishing.
• Driskill, G. W. & A. I. Brenton (2005) Organizational Culture in Action: A Cultural Analysis Workbook. Thousand Oaks, Sage Publications.
• Hall, E. T. (1996) The Hidden Dimension. Doubleday, Anchor Press.
• Harrison, L. & S. Huntington (2000) Cultural Matters: How Values Shape Human Progress. Basic Books.
• Hofstede, G. (2001) Culture's Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions, and Organizations Across Nations. Sage Publication.
• Management Guide Bulgaria: A Handbook for Investors and Executives (2008). (Susanne Mueller – Еd.) Cross-Culture Publishing Ltd., Birmingham – Frankfurt/Main.
• Minkov, M. (2007) What Makes us Different and Similar: A New Interpretation of the World Values Survey and Other Cross-Cultural Data. Sofia, Publ. Класика и Стил.
• Trompenaars, F. & C. Hampden – Turner (1998) Riding the Waves of Culture: Understanding Diversity in Global Business. McGrow.
• Yordanova D. & M.A. Tarrazon (2007) ”Understanding gender differences in entrepreneurial intentions”. 52nd ICSB Conference Proceedings, Book of Abstracts and CD-ROM papers, Hansaprint Oy, Turku, (ISBN 951-564-262-0).
Средства за оценяване:
Избира се един от предложените два варианта. Студентът може да се освободи от изпит с текуща оценка, ако има положителен резултат на практическата задача (самостоятелна работа) през семестъра, предаден през платформата Мудъл на НБУ. Оценяването на студентите в сесията става чрез практически курсов проект, предаден в MOODLE НБУ. Относителната тежест е 100%.