MHRB313D Лидерство и организационна култура

Анотация:

Курсът е с хорариум от 30 академични часа, с различни форми на учебна натовареност:

І. Самостоятелна работа с учебни материали

• Работа с учебна книга - четене, рефлексия на опита, формиране на концепция, извършване на включените упражнения и изпълняване на задания за анализ и проучване на работната среда и практика.

• Работа по проблеми със статии и литературни източници.

• Работа с електронни ресурси.

• Разработване на оценявано и рецензирано от преподавателите текущо задание, индивидуализиращо работата на всеки студент.

• Разработване на групови проекти

ІІ. Работа в група и участие в работни семинари, изискващи активно участие и включване от страна на студентите в дискусиите и упражненията за трениране на умения и разбиране

• Участие в учебни семинари, в които с активни методи на обучение се разрешават възлови проблеми и се формират и усъвършенстват необходими личностни качества.

• Участие в самоподпомагащи се групи и виртуални екипи за дискутиране и решаване на учебни и работни проблеми.

• Участие в синхронни и асинхронни електронни дискусии, модерирани от преподавателя.

• Участие във видео - конферентни семинари.

Курсът е изцяло практически насочен. . Встъпителен курс за запознаване с/изучаване на основни подходи и интерпретации на организационната култура и развитие на лидерски умения. Студентите са подтиквани да извлекат отговори на основата на конкретни примери за лидери от човешката история и да анализират прояви на лидерски качества от съвременния бизнес свят. Търси се постигане на ясно разбиране за ролята и значението на лидера в организацията и обществото

Основни цели на курса – участниците:

• да предостави общ поглед върху характеристиките и проявленията на лидерството в организацията и живота;

• да запознае с повечето известни теории относно лидерството;

• да формира у студента способност да използва теоретичните познания при практическа дейност като специалист Човешки Ресурси;

• да изгради ясна рамка за самоусъвършенстване на лидерските качества у студента;

• да са запознаят с основни подходи при изучаването / интерпретирането на организационната култура;

• да се ориентират в културната ситуация в организацията;

• да структурират жизнения си и професионален опит в съответствие с използвания инструментариум за изучаване на културите.

• да свързват културните фактори с функцията „Управление на човешките ресурси“

• да засилят мотивацията си за самостоятелно изучаване на организационните култури.

прочети още
Управление и развитие на човешките ресурси (на български и английски език) - ДО

Преподавател(и):

доц. Цветан Давидков  д-р
доц. Мария Иванова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• Познават известните теории за лидерството, гледни точки и подходи;

• Характеристиките на лидера според различни таксономии;

• Лидерските стилове и проявлението им в организацията.

• Различни подходи към културите и тяхното изучаване;

• Подхода на Х. Хофстеде към културната ситуация.

• Подхода на Ч. Търнър и Ф. Тромпернаарс към културната ситуация.

2) могат:

• Да идентифицират лидерите в организацията и да анализират техните качества, силни и слаби страни;

• Да създават модели за идентифициране на лидери и програми за тяхното развитие в организацията;

• Да откриват и да стимулират позитивните лидерски стилове.

• Да се ориентират (на определено равнище) в културната ситуация в организацията;

• Да интерпретират (на определено равнище) културните фактори;

• Да изучават и интерпретират адекватно връзката на културните фактори с дейностите в рамките на функцията УЧР.


Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:

• Не се изискват нарочни знания, умения, опит, за да бъде преминат и завършен успешно този курс;

• Професионалният, жизнен и интелектуален опит на участниците оказват съществено влияние върху резултатите от обучението.



Форми на провеждане:
Дистанционен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

1 Лидерство в организацията. Дефиниция. Разграничаване между лидер и мениджър.

2 Теории за лидерството – по природа или по позиция.

3 Конкретни лидерски казуси от конкретни организации - дискусия

4 Същност на организационната култура. Национална и организационна култура. Увод в сравненията на културите. Основни елементи и система на организационната култура.

5 Подходи при изучаване и интерпретиране на културите. Подходът на Х. Хофстеде. „Вечните въпроси“, които решаваме. Подходът на Ч. Търнър & Ф. Тромпернаарс. Практически приложения.

6 Измерите ли на културата в подхода на Х. Хофстеде. Властово разстояние. Същност; логика и начин на измерване. Последици. Наблюдавани явления при ниски и високи стойности. Практически приложения.

7 Измерите ли на културата в подхода на Х. Хофстеде. Избягване на несигурност. Същност; логика и начин на измерване. Последици. Наблюдавани явления при ниски и високи стойности. Практически приложения.

8 Измерите ли на културата в подхода на Х. Хофстеде. Индивидуализъм – колективизъм. Същност; логика и начин на измерване. Последици. Наблюдавани явления при ниски и високи стойности. Практически приложения.

9 Измерите ли на културата в подхода на Х. Хофстеде. Мъжественост / женственост. Същност; логика и начин на измерване. Последици. Наблюдавани явления при ниски и високи стойности. Практически приложения.

10 Измерители на културата в системата на Ч. Търнър & Тромпернаарс. Създаването на богатство като морален акт. Кръговият характер на конкурентните ценности.

11 Измерители на културата в системата на Ч. Търнър & Тромпернаарс. Цели на компанията. Правила и изключения (универсализъм – партикуларизъм). Структуриране и деструктуриране. Синхронно време / диахронно време.

12 Измерители на културата в системата на Ч. Търнър & Тромпернаарс. Управление на общности, съставени от индивиди. Приспособяване на външния свят към вътрешния. Избор на цели и постижения. Осигуряване на равни възможности за преуспяване.

13 Защо изучаваме културите - основни изводи и ползи за мениджмънта на организацията. Защо изучаваме културите - основни изводи и ползи за служителите. Защо изучаваме културите - основни изводи и ползи за стратегиите на развитието.

14 Същност на организационната култура. Национална и организационна култура. Увод в сравненията на културите. Основни елементи и система на организационната култура.

15 Подходи при изучаване и интерпретиране на културите. Подходът на Х. Хофстеде. „Вечните въпроси“, които решаваме. Подходът на Ч. Търнър & Ф. Тромпернаарс. Практически приложения.

16 Измерите ли на културата в подхода на Х. Хофстеде. Властово разстояние. Същност; логика и начин на измерване. Последици. Наблюдавани явления при ниски и високи стойности. Практически приложения.

17 Измерите ли на културата в подхода на Х. Хофстеде. Избягване на несигурност. Същност; логика и начин на измерване. Последици. Наблюдавани явления при ниски и високи стойности. Практически приложения.

Литература по темите:

• Георгиев, К. (2008) Лидерство в организацията – учебен материал НБУ

• Хилари Оуен, Вики Джонсън, Найджъл Газард – Наръчник за лидери. ИК АМАТ-АХ. 2005

• Стивън Кови – Седемте навика на високоефективните хора

• Д-р Спенсър Джонсън – Кой ми взе сиренцето?

• Кен Бланчард – Едноминутен Мениджър

• Сун Дзъ – Изкуството на войната. Изд Труд. 2009

• Ричард Брансън – Бизнесът на бъдещето. AMG Publishing

• Аврамов, Р. (2007) Комуналният капитализъм – т. 1, 2, 3. С., Изд. Фондация “Българска наука и култура”.

• Давидков, Ц. (2009) Национална и организационна култура. С., СУ-СтФ.

• Давидков, Ц. (2010) Ценности на забогатяване. С., УИ „Св. Климент Охридски“.

• Денхарт, Р. (2001) Търсене на значението: стратегии за успех в управлението на държавните организации. С., Изд. ЛИК.

• Дуранкев, Б. (2001) Фирмената култура в България. (в съавторство). Специално издание на сп. “Алтернативи”.

• Защо сме такива: в търсене на българската културна идентичност (1994) Еленков, И., Р. Даскалов – съст. и встъпителни студии. С., Изд. “Просвета”.

• Илиева, Сн. (2009) Ценности и трудова мотивация. С., УИ „Св. Климент Охридски“.

• Илиева, С. (2006) Организационна култура: същност, функции и промяна. С., УИ „Св. Климент Охридски”.

• Камерън, К.,, Р. Куин (2012) Диагностика и промяна на организационната култура: съобразно рамката на конкуриращите се ценности. С., „Класика и стил“.

• Колев, Б. (2002) Икономическата култура. С., УИ “Стопанство”.

• Макариев, П. (2008) Мултикултурализмът между толерантността и признанието: към един диалогичен подход. С., Изд. „Изток-Запад”.

• Минков, М. (2007) Защо сме различни: междукултурни различия в семейството, обществото и бизнеса (второ преработено и допълнено издание). С., Изд. „Класика и стил”.

• Олтмън, Й. (2000) Европейски размишления: за работата и културата. В: ”Управление на развитието и промяната”, Изд. УМ-НБУ – Open University.

• Сотирова, Д. (2007) Организационно поведение и култура. С., Изд. Фабер.

• Сотирова, Д. (2009) Бизнес етика: луксът, който си заслужава, без да струва много. С., НБУ.

• Сотирова, Д., Ц. Давидков (2005) Новата административна култура: организационни проблеми и лични стратегии за промяна. С., СУ – СтФ.

• Сотирова, Д., Ц. Давидков (2005) Новата административна култура: организационни проблеми и лични стратегии за промяна. С., СУ – СтФ.

• Стойчева, К. (2003) Толерантността към неопределеност. С., Изд. “Леге Артис”.

• Тромпенаарс, Ф., Хампдън-Търнър, Ч. (2004) Да се носиш по вълните на културата: разбиране на културното разнообразие в бизнеса. С., Изд. “Класика и стил”.

• Хемпдън-Търнър, Ч., А. Тромпернаарс (1995) Седемте култури на капитализма. Варна, ИК “ТедИна”.

• Хофстеде, Х. (2001) Култури и организации: софтуеър на ума. С., Изд. Класика и стил.

• Хофстеде, Я. Х., П. Б. Пидърсън, Х. Хофстеде (2003) Изследване на културата. С., Изд. Класика и стил.

• Чавдарова, Т. (2004) Да правиш бизнес в България: между българската и западната икономическа култура. – „Социологически проблеми”, кн. 1-2/2004, 120–146.

• Янкулов, Я. (2012) Организационна култура на търговците в България: изследване и препоръки за мениджмънта. С., „Авангард-Прима“.

• Янкулов, Я. (2012) Мотивация на търговци и търговски екипи. С., „Авангард-Прима“.

• Cooper, C., S. Cartwright, C. Earley (eds.) (2001) The International Handbook of Organizational Culture and Climate. Chichester UK, John Wiley & Sons Ltd.

• Deal, T. E. & A. A. Kennedy (2000) Corporate Cultures: the Rites & Rituals of Corporate Life. Persues Publishing.

• Driskill, G. W. & A. I. Brenton (2005) Organizational Culture in Action: A Cultural Analysis Workbook. Thousand Oaks, Sage Publications.

• Hall, E. T. (1996) The Hidden Dimension. Doubleday, Anchor Press.

• Harrison, L. & S. Huntington (2000) Cultural Matters: How Values Shape Human Progress. Basic Books.

• Hofstede, G. (2001) Culture's Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions, and Organizations Across Nations. Sage Publication.

• Management Guide Bulgaria: A Handbook for Investors and Executives (2008). (Susanne Mueller – Еd.) Cross-Culture Publishing Ltd., Birmingham – Frankfurt/Main.

• Minkov, M. (2007) What Makes us Different and Similar: A New Interpretation of the World Values Survey and Other Cross-Cultural Data. Sofia, Publ. Класика и Стил.

• Trompenaars, F. & C. Hampden – Turner (1998) Riding the Waves of Culture: Understanding Diversity in Global Business. McGrow.

• Yordanova D. & M.A. Tarrazon (2007) ”Understanding gender differences in entrepreneurial intentions”. 52nd ICSB Conference Proceedings, Book of Abstracts and CD-ROM papers, Hansaprint Oy, Turku, (ISBN 951-564-262-0).

Средства за оценяване:

Избира се един от предложените два варианта. Студентът може да се освободи от изпит с текуща оценка, ако има положителен резултат на практическата задача (самостоятелна работа) през семестъра, предаден през платформата Мудъл на НБУ. Оценяването на студентите в сесията става чрез практически курсов проект, предаден в MOODLE НБУ. Относителната тежест е 100%.