MEDM613 Регламенти при използване на информационни източници
Анотация:
• Целта е да се представят регламентирани подходи при създаване и потребление на специализирани източници за медицинска и здравна информация в уеб-пространството. Представят се основните виртуални носители на такава информация – медицински сайт и телемост (телеконференция). За целта се представят някои стандартни изисквания при конструиране на сайт – като се търси уникалното и водещо по значение за медицинския и здравен сайт – на институция, персонален. Работата с данни, факти и информация във виртуалния свят и особеностите на интерактивните връзки между потребители – професионалисти и заинтересовани лица (болни, здрави и здравноосигурени) предполага информационна и компютърна квалификация, особено при търсене и подбор в морето от цензурирана и нецензурирана медицинска и здравна информация. Потребителските стандартни практики са част от потенциала на „живота в мрежа” – свързано с качеството на здравето, с цената му, правата на здравноосигурения и т.н. – от една страна. От другата страна – са произвеждащите и предлагащи медицинска и здравна информация експерти, които следва да гарантират истинността и ефективността на тази информация. Целта на курса е да представи работещи стандарти за създаване на пресечна точка между автори (собственици) и потребители на медицинска и здравна информация.

Преподавател(и):
проф. Живка Винарова д. м. н.
доц. Полина Михова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
1) знаят:
? Как да оперират с информационните ресурси – електронни и книжни.
? Стандарти на работа във виртуална библиотека – да познават възможностите на НБУ-Библиотеката като източник на ефективен информационен ресурс
? Да заявяват тематични информационни справки и работят по най-ефективния начин с тях
? „Информационен кейтъринг” в медицината - модерната професионална квалификация на медицинския информатик
2) могат:
Да търсят и намират конкретна и специализирана информация, за свои нужди и по заявка
Предварителни изисквания:
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. Въведение в курса – какво очакваме от този курс – терминологична база, някои основни определения, тълкувания и речникови фондове.
2. Читател и автор – особености във физическия и виртуален свят.
3. Производител и възприемател на информация, съобразно физиологията на човешката сетивност.
4. Интернет и библиотеките – какво е специфичното в тези информационни източници за здраве и здравословен начин на живот.
5. Данни, информация, доказателства - превъплъщенията на медицинската информация – лична когнитивна карта, Бази от данни и информация – стандарти на структуриране.
6. Информация и комуникации – интерфейс за медицински експерти.
7. Съвременни информационни ресурси
8. Методи и средства за търсене на информация в WEB.
9. Информационните ресурси на Интернет като ключ към безграничната ( но и безконтролна информация) . Телематика и версии на развитие.
10. От каква стандартизирана информация се нуждаят медицинските и здравни експерти.
11. Видове информационни ресурси в ресора.
12. Характеристики и качества на Web страниците.
13. Работа в он-лайн библиотеки и виртуални библиотеки
? НБУ
? EBSCO
14. Избрани тематични сайтове в BG.
15. Цитиране на източници по видове :
- възможни източници за цитиране – специализирани издания, алманаси, статистически документи, енциклопедии, биографии, атласи, речници, учебници и ръководства.
16. Работа с търсачки и метатърсачки в BG.
17. Търсене на медицинска информация – здравеопазване и телемедицина .
18. Представяне на курсови проекти и портфолио.
Литература по темите:
1. http://www.topsy.org/Misc/TOC.html
2. Googling to the Max – Exercisesр Getting the most from: http://www.google.com
3. Наръчник по Интернет грамотност
4. What Makes a Search Engine Good?
5. Types of Information Resources
6. Разпределена информационна мрежа WWW
7. Finding Information on the Internet: A Tutorial
http://www.lib.berkeley.edu/TeachingLib/Guides/Internet/Evaluate.html, Evaluating Web Pages: Techniques to Apply & Questions to Ask, UC Berkeley - Teaching Library Internet Workshops
8. Параметричен анализ на медицинска информация в български, английски и испански уебсайтове”, CD „Годишник- том 2/2006”, ISBN-10: 954-535-447-Х, ISBN -13: 978-954-535-447-2, изд. НБУ, София, 2007, 6 стр.
9. Методика за оценка на първична информация от български медицински уебсайтове”, Ж. Винарова, П. Пенчева, И. Пенджуров, в подрубрика е-медицина, списание Медицински преглед, ISSN 1312-2193, Vol.XLII, 2006, N 3 , стр.110-119
10. “Здравната информация в Интернет и стратегии за нейното търсене” - Литературен обзор от Журнал на Американската медицинска асоциация (JAMA), в CD “МИС Свогия”, НБУ, ISBN 954-535-424-0, 15 стр
11. Авторски дидактически продукти от разнообразен характер – преводи, лекционни материали, документация и публикации.
Средства за оценяване:
ТЕСТОВЕ -50%
УЧАСТИЕ В СЕМИНАРИ - 25%
КУРСОВА РАБОТА/ПРОЕКТ – 25%