DEVM108 Развитие на уменията чрез играта и ученето

Анотация:

Развитие на уменията чрез играта и ученето е курс, който запознава студентите с особеностите на играта и процесите на учене в периода на детството и юношеството. Специално внимание се отделя на игровото поведение в ранна, предучилищна и училищна възраст; развитието на това игрово поведение и ключовата му роля по отношение на цялостното психично развитие на детето; възможностите за интервенции чрез използването на играта. Студентите ще се запознаят с различни концепции и обяснения на процеса на учене; форми, измерения и области на ученето; стилове на учене; когнитивни стратегии за подпомагане на ученето.

Целта на курса е да повиши информираността и чувствителността на студентите към играта и ученето като средства за развитие на уменията при децата и юношите.

Студентите ще усвоят практически умения за работа и ще се запознаят с методики, които биха могли да използват в своята практика като специалисти.

прочети още
Психология на развитието

Преподавател(и):

проф. Елена Андонова  д-р
доц. Надя Колчева  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

· Теории, функции, класификации, културни особености на детската игра

· Същност и съвременни психологически изисквания към играчките

· Развитие на игровото поведение при децата

· Развитие на двигателна активност, сензорно развитие, познавателно развитие, социална компетентност чрез играта

· Играта като средство за диагностика на психичното развитие при деца в норма и с дефицити в развитието

· Теории за ученето

· Процес, структура и форми на учене

· Измерения и области на ученето

· Стилове на учене

· Когнитивни стратегии и подпомагане на ученето

2) могат:

· да работят с методики за оценка на игровото поведение на децата

· да развият умения за наблюдение на играта на децата

· да съставят игрови ситуации за развитие на умения

· да оценяват стила на учене

· да използват стратегии за ефективни учене


Предварителни изисквания:
Базисни познания по:

· психология на развитието през детството и юношеството,

· когнитивна психология.



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

Теми

1. Определение. Теории за детската игра. Функции на детската игра. Класификации. Културни особености на детската игра. Значение на играта за психическото развитие на детето

2. Играчки. Същност на играчката. Класификация. Съвременни психологически изисквания към играчките

3. Развитие на игровото поведение при децата. Особености на играта през различните възрастови периоди

4. Играта като средство за диагностика. Методики за оценка на игровото поведение на децата

5. Развитие на двигателната активност чрез играта. Подвижни игри

6. Стимулиране на сензорното развитие чрез играта

7. Игра и развитие на познавателните процеси

8. Игра и социална компетентност

9. Определение. Поведенчески теории за ученето. Павлов: класическо обуславяне, Торндайк: закон за ефекта, Скинър: оперантно обуславяне. Принципи на поведенческото учене

10. Теория за социалното учене. Бандура: моделиране и учене чрез наблюдение, моделът на Майхенбаум за саморегулираното учене

11. Когнитивни теории за ученето: основни понятия. Учене и когнитивни процеси

12. Процес, структура и форми на учене. Измерения на ученето (когнитивно, емоционално и социално)

13. Области на учене. Таксономия на Блум

14. Стилове на учене

15. Когнитивни стратегии и подпомагане на ученето

Литература по темите:

1. Витанова, Надежда, Милка Якова, Играта на децата от предучилищна възраст, Просвета, София, 1991

2. Джинотт, Хейм Дж., Груповая психотерапия с детьми, Теория и практика игровой терапии, Апрель пресс, Эксмо-пресс, Москва, 2001

3. Комплексни функции на играчката, (авторски колектив с ръководител проф. д-р Е. Петрова), Бургас, Novissima Verba, 1993

4. Карабанова О.А. Игра в коррекции психического развития ре¬бенка. — М.: Российское Педагогическое агентство, 1997.

5. Киселева Г.М. Социализация дошкольника во взаимодейст¬вии игры и труда // Игра и развитие ребенка в дошкольном возрасте. — М., 1995.

6. Колесникова Е.А. Влияние игры на развитие креативности у детей дошкольного возраста // Игра и развитие ребенка в дошколь¬ном возрасте. —М., 1995.

7. Лебедева Н.Н. Принципы и методы игровой терапии. — М., 1997.

8. Миленски, Ив., Играта на децата и играта на животните, Кабри, София, 1997

9. Миллер, С. Психология игры. СПб.: Универси¬тетская книга, 1999

10. О психолого-педагогических требованиях к играм и игрушкам в современных условиях, Дошкольное воспитание, 9, 1995

11. Покровский Е.А. Детские игры. — Санкт-Петербург, 1994.

12. Ръководство за изследване на детето, Под ред. на Борис Минчев, Веда Словена-ЖГ, І Част, София, 2000

13. Ръководство за изследване на детето, Под ред. на Борис Минчев, Веда Словена-ЖГ, ІІ Част, София, 200

14. Brown, P. M., Rickards, F. W., & Bortoli. A. (2001). Structures underpinning pretend play and word production in deaf and hard of hearing, and hearing toddlers. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 6(2), 15-31.

15. Boyatzis, C. J., Mallis, M., & Leon, I. (1999). Effects of game type on children's gender-based peer preferences: A naturalistic observational study. Sex Roles: A Journal of Research, 40(1-2), 93-105.

16. Boyle, D. E., Marshall, N. L., & Robeson, W. W. (2003). Gender at play: Fourth-grade girls and boys on the playground. American Behavioral Scientist, 46(10), 1326-1345.

17. Brewer, J. A. (2001). Introduction to early childhood education: Preschool through primary grades (4th ed.). Boston: Allyn and Bacon.

18. Butcher, D. A. (1999). Enhancing social skills through school social work interventions during recess: Gender differences. Social Work in Education, 21(4), 249-262.

19. Buchanan, M., & Cooney, M. (2000). Play at home, play in the classroom: Parent/professional partnerships in supporting child play. Young Exceptional Children, 3(4), 9-15.

20. Campbell, D. W., & Eaton, W. O. (1999). Sex differences in the activity level of infants. Infant and Child Development, 8(1), 1-17.

21. Dyer, Sally, Moneta, Giovanni B., Frequency of Parallel, Associative, and Cooperative Play in British Children of Different Socioeconomic Status., Social Behavior & Personality: An International Journal ; 2006, Vol. 34 Issue 5, p587-592, 6p

22. Fromberg, D. P., & Bergen, D. (Eds.). (1998). Play from birth to twelve and beyond: Contexts, perspectives, and meanings. New York: Garland Publishing.Gottfried, A. W., Gottfried, A. E., Bathurst, K., & Guerin, D. W. (1994). Gifted IQ: Early developmental aspects--The Fullerton Longitudinal Study. New York: Plenum Press.

23. Gowen, J. W., Johnson-Martin, N., Goldman. B. D., & Hussey, B. (1992). Object play and exploration in children with and without disabilities: A longitudinal study. American Journal on Mental Retardation, 97(1), 21-38.

24. Hughes, F. P. (1999). Children, play, and development (3rd ed.). Boston: Allyn and Bacon.

25. Hornyak, Tim, Thinking of Child's Play., Scientific American; Sep 2006, Vol. 295 Issue 3, p30-30, 1p, 1c

26. Jarrold, C., Boucher, J., & Smith, P. K. (1994). Executive function deficits and the pretend play of children with autism: A research note. Child Psychology and Psychiatry, 35(8), 1473-1482.

27. Johnson, J. E., Christie, J. F., & Wardle, F. (2005). Play, development, and early education. Boston: Pearson Education.

28. Johnson, J. E., Christie, J. F., & Yawkey, T. D. (1999). Play and early childhood development (2nd ed.). New York: Addison Wesley Longman.

29. Kara Rowland, Children play with food, Washington Times, The (DC) ; 07/20/2006

30. LaFepre, Rosella Eleanor, Child's Play., Elle; Sep 2006, Vol. 22 Issue 1, p150-150, 1/9p

31. Li, A. K. F. (1981). Play and the mentally retarded child. Mental Retardation, 19, 121-126.

32. Lieber, J., & Beckman, P. J. (1991). The role of toys in individual and dyadic play among children with handicaps. Journal of Applied Developmental Psychology, 12, 189-203.

33. Lindsey, E. W., & Colwell, M. J. (2003). Preschoolers' emotional competence links to pretend and physical play. Child Study Journal, 33(1), 39-52.

34. Malone, D. M. (2005). Comparisons of home- and classroom-based play of preschoolers with and without mental retardation. Manuscript submitted for publication.

35. Malone, D. M. (2006). Toy-related play of preschoolers with mental retardation during independent and classroom freeplay situations. Manuscript submitted for publication.

36. Malone, D. M. (2006). Patterns of home- and classroom-based toy play of preschoolers with and without mental retardation. Manuscript submitted for publication.

37. Malone, D. M., & Langone, J. (1999). Teaching object-related play skills to preschool children with developmental concerns. International Journal of Disability, Development and Education, 46(3), 325-346.

38. Matterson, E.M., Play with a purpose for Under-Sevens, A Penguin Handbook

39. Mummolo, Jonathan, Helping Children Play., Newsweek ; 7/31/2006, Vol. 148 Issue 5, p11-11, 1/2p, 1c

40. Riddick, B., Toys and Play for the Handicapped Children, ROUTLEDGE, 1989

41. Peller, L. E. (1996). Theories of play. The NAMTA Journal, 21(3), 24-40.

42. Play therapy with children in crisis: individual, group, and family treatment / Ed. by Nancy Boyd Webb, New York: The Guilford Press, 1999

43. The play of children: Current theory and research (Vol. 6, pp. 64-78). New York: Karger.

44. Pukhova T. Child Play with Six Dolls. Psychologists Facing the Challenge. Graz, 1998.

45. Veitch, Jenny, Bagley, Sarah, Ball, Kylie, Salmon, Jo, Where do children usually play? A qualitative study of parents’ perceptions of influences on children's active free-play. Health & Place; Dec 2006, Vol. 12 Issue 4, p383-393, 11p

46. Sutterby, J. S., & Frost, J. L. (2002). Making playgrounds fit for children and children fit on playgrounds. Young Children, 57(3), 36-41.

47. Schuman, Kate, Preschool kids play to help build literacy, Wisconsin State Journal, The (Madison, WI); 08/07/2006

48. Sheridan, M. K., Foley, G. M., & Radlinski, S. H. (1995). Using the supportive play model: Individualized intervention in early childhood practice. New York: Teachers College Press. Silverman, L. K. (1993). Counseling the gifted and talented. Denver, CO: Love.

49. Sullivan, Erin, Life skills are child's play: Participation in a team sport such as soccer teaches children about decision-making, problem-solving and other adult issues, Orlando Sentinel, The (FL); 07/08/2006

50. Short-term play therapy for children / Ed. by Heidi Gerard Kaduson and Charles E. Schaefer, New York: The Guilford Press, London: 2000

51. Van Hoorn, J., Monighan-Nourot, P., Scales, B., & Alward, K. R. (2003). Play at the center of the curriculum (3rd ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice-Hall.

52. Wortham, S. C. (2002). Early childhood curriculum: Developmental bases for learning and teaching (3rd ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice-Hall.

53. Yang, Steve, W. George Scarlett, Sophie Naudeau, Dorothy Salonius-Pasternak, and Iris Ponte, Children's Play Thousand Oaks, CA: Sage Publications. 2005., Journal of Child & Family Studies; Aug2006, Vol. 15 Issue 4, p515-516, 2p

Средства за оценяване:

Курсова работа

Практическа разработка

Тест