DEVM205 Разстройства на когнитивното развитие, психични разстройства

Анотация:

Целите на курса са:

- Да се запознаят участниците в него с когнитивните нарушения в детска възраст и при възрастни и психичните заболявания свързани с нарушения на когнитивното функциониране.

- Да се представят някои методи за оценка на когнитивните нарушения.

- Да се представят някои програми за когнитивна рехабилитация на когнитивни нарушения.

прочети още
Психология на развитието

Преподавател(и):

проф. Виолета Боянова  д-р
доц. Маргарита Станкова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса:

1) знаят:

• Характеристиките на когнитивните нарушения.

• Някои методи за оценка на когнитивни нарушения

• Целите, задачите и структурата на програмите за когнитивна рехабилитация

2) могат:

• Да учстват в екип при оценката на деца и възрастни с когнитивни нарушения.

• Да участват в екип при структурирането на индивидуална програма за рехабилитация.


Предварителни изисквания:
знания по:

- психология на развитието

- психопатология



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

1. Умствено изоставане. Характеристика на децата и възрастните с умствено изоставане.

2. Изследване на дете и възрастен с умствено изоставане. Протокол за оценка на умствено изоставане според възрастта и тежестта на нарушението.

3. Индивидуална програма за психосоциална рехабилитация при деца и възрастни с умствено изоставане. Съпътсващи нарушения. Когнитивна рехабилитация.

4. Когнитивно развитие при децата със зрителни нарушения. Оценка на дете със зрителни нарушения

5. Когнитивно развитие при децата със слухови нарушения. Оценка на дете със слухови нарушения.

6. Развитийни нарушения на езика. Специфично езиково нарушение. Оценка на дете с развитийно езиково нарушение. Придобита афазия с епилепсия.

7. Терапия на специфичните нарушения на езиковото развитие.

8. Специфични нарушения на училищните умения. Оценка и терапия на дете с нарушения в овладяването на четенето, писането и математическите умения.

9. Нарушения в паметта. Памет, когниция и учене.

10. Внимание и нарушения във вниманието.

11. Настроение, подтици, апетит и нарушения на тези функции.

12. Невропсихологични характеристики на злоупотребата с вещества.

13. Первазивни разстройства на развитието. Синдром на Аспергер, Когнитивни нарушения при децата с генерализирани разстройства.

14. Оценка на дете с генерализирано разстройство на развитието. Когнитивна рехабилитация като елемент от индивидуалната програма за психосоциална рехабилитация.

15. Епилепсия. Когнитивни нарушения при деца с епилепсия.

Литература по темите:

1. Kaplan, H., B. Sadock,J. Grebb, Synopsis of Psychiatry, W&W, 1994

2. Ачкова, М.р Психиатрия, Знание, 1996

3. Франк, В. Психиатрия, Сф. 1995

4. Owens, R. E., D. E. Metz, A. Haas, Communication disorders, Allyn&Bacon, 2000

5. Shames George H., Elisabeth H. Wiig, Human Communication Disorders, 1998

Средства за оценяване:

курсова работа

самостоятелна разработка