DEVM203 Развитие на езика в детска възраст
Анотация:
Курсът допълва образованието на студентите с основни теоретични познания и конкретни практически умения по една от най-интересните области на детското развитие, а именно развитието на езиковите способности в детска възраст, както и развива по-общи академични умения като работа в екип, работа по изследователски проект, работа с електронни бази от данни и описване на изследване. Тематиката на курса покрива основните подобласти (развитие на фонология, лексика, граматика) и спорни теоретични въпроси (за ролята на средата и на вродените механизми, за не/отделимостта на развитието на граматиката от другите аспекти на езика и комуникацията и т.н.). Очертават се нормите на езиково развитие на детето в ранна възраст като база за изучаване на патологията на езиковото / речевото развитие в други курсове.
Преподавател(и):
проф. Елена Андонова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Основни теоретични въпроси и изследователски дилеми в областта на развитието на детски език
• Основни емпирични парадигми за изследване на развитието на езика в детска възраст
2) могат:
• да предприемат някои видове изследователски дейности в областта на развитие на езика в детска възраст, например количествени анализи на натрупването на лексика, анализ на употребата на словоред, членуване, род и други граматични категории, както и развитие на словното богатство при децата, уменията им за повествование, различните стилове на взаимодействие на родители с деца и тяхната връзка с индивидуалните разлики при усвояване на езика, анализ на типични грешки и т.н.
• да обсъждат основни въпроси за развитието на лексиката и граматиката при децата и за влиянието на средата и наследствеността
• да направят структурирано описание на изследователски анализи в областта
Предварителни изисквания:
няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
ЗАНЯТИЯ В КУРСА
Занятие 1
Обзор на курса. Основни изследователски въпроси в областта на усвояването на език. Дебатът за ролята на "природата" и "средата". Разграничаване на езикова компетенция и езикова употреба. Основни теоретични рамки: формалистични и функционално-когнитивни. Теоретични и емпирични изследователски парадигми.
Занятие 2
Тюториал. Въведение в изследователската методология.
Събиране на "естествени" емпирични данни: корпусен подход. Разлики между данни от корпуси и от
експериментална проверка. Лонгитудни данни и напречно-срезови данни от сравнение на различни
възрастови групи. Въведение към международната база данни CHILDES. Представяне на корпуса от
българска детска реч.
Занятие 3
Основни етапи в усвояването на език. Развитие на уменията за комуникация. Теоретични подходи и емпирични данни за развитието на фонологията при децата.
Занятие 4
Усвояване на лексиката: съществителни имена и развитие на понятийната система. Експериментални парадигми за изследване на лексикалното развитие на децата.
•
•
Занятие 5
Семинар. Работа по групови проекти. Подготовка за тюториала за анализ на корпуса.
•
Занятие 6
Усвояване на лексиката: за спорния въпрос за усвояването на глаголите.
•
Занятие 7
Тюториал. Анализи на лексикално развитие в корпуса от детска реч на български език.
Занятие 8
Семинар. Представяне на групови проекти на студентите.
Занятие 9
Усвояване на морфологията и синтаксиса. Развитие на системата от граматични категории и словоред.
Занятие 10
Тюториал. Анализ на морфо-синтактичното развитие в корпуса от детска реч.
Занятие 11
Универсалната граматика и нагласяване на параметрите. Обща дискусия.
•
Занятие 12
Ролята на средата при усвояването на език. Семантика и прагматика. Връзка с развитието на понятийната система и теорията за менталните модели (съзнанието).
•
Занятие 13
Тюториал. Анализ на реч, насочена към деца в корпуса от детска реч.
•
Занятие 14
Семинар. Индивидуални разлики и нетипично езиково развитие. Представяне на индивидуални студентски проекти.
•
Занятие 15
Семинар. Представяне на индивидуални студентски проекти.
Литература по темите:
• J. N. Bohannon Ml & J. D. Bonvillian (1997) Theoretical Approaches to Language Acquisition, In:
Jean Berko Gleason (ed.) (1997) The Development of Language. Boston: Allyn & Bacon, pp. 259-
315 [в превод]
• Стоянова Ю. Овладяването на езика – уравнение с три неизвестни. – В: Стоянова Юлияна. Психолингвистични изследвания. София: Веда словена, 2006, 13 - 24.
• Велка Попова. МЕТОДИ ЗА ИЗСЛЕДВАНЕ НА ДЕТСКАТА РЕЧ. http://liternet.bg/publish10/velka_popova/metodi.htm
• В. MacWhinney. Child Language Data Exchange System. Introduction. http://childes.psy.cmu.edu
• Стоянова Ю. Функционализъм и формализъм – основни направления в психолингвистиката на развоя. – В: Стоянова Юлияна. Вашето дете говори. Речеви актове в ранната детска възраст. София: УИ „Св. Климент Охридски”, 1992, 8 – 14.
• Стоянова Ю. Изказвания без думи – предвестници на комуникацията. – В: Стоянова Юлияна. Вашето дете говори. Речеви актове в ранната детска възраст. София: УИ „Св. Климент Охридски”, 1992, 14 – 20.
• Блажев Б., Попова В. Звуков строеж на думите в детската реч. – В: Блажев Блажо, Попова Венче. Чудесата на детската реч. София: Тилиа, 1995, 21 – 32.
• Crystal David. Child Language Acquisition. First Year. Phonological Development. – In: Crystal David. The Cambridge Encyclopedia of Language. Second Edition. Cambridge University Press. 1997, 238 – 243.
• Markson, L. & P. Bloom (2001) Evidence Against a Dedicated System for Word Learning in
Children. In: Eds. M. Tomasello & E. Bates (2001) Language Development: The Essential
Readings. Oxford: Blackweil Publishers, pp. 129-133 [в превод]
• Стоянова Ю. Класификация на обектите – превербална основа на семантиката. – В: Стоянова Юлияна. Вашето дете говори. Речеви актове в ранната детска възраст. София: УИ „Св. Климент Охридски”, 1992, 19 – 20.
• Crystal David. Child Language Acquisition. First Year. Semantic Development. – In: Crystal David. The Cambridge Encyclopedia of Language. Second Edition. Cambridge University Press. 1997, 246 – 247.
• MacWhinney, В. (1998) Computational Analysis of Interactions. In: В. MacWhinney (ed.) (1998) Handbook of Child Lang. Oxford: Blackweil Publishers, pp. 152-178 [в превод]
• Bates, Е. & J. Goodman (2001) On the Inseparability of Grammar and the Lexicon: Evidence from Acquisition. - In: Eds. M. Tomaselio & E. Bates (2001) Language Development: The Essential Readings. Oxford: Blackwell Publishers, pp. 134-162 [в превод]
• Tomaselio, M. (2001) Perceiving Intentions and Learning Words in the Second Year of Life. - In: Eds. M. Tomaselio & E. Bates (2001) Language Development: The Essential Readings. Oxford: Blackwell Publishers, pp. 111-128 [в превод]
• Попова Велка. Ранната граматика на детския език. Когнитивни аспекти на глаголната онтогенеза. Велико Търново: УИ „Епископ Константин Преславски”, 2006.
• Akhtar, N. (2001) Acquiring Basic Word Order: Evidence for Data-Driven Learning of Syntactic Structure. In: Eds. M. Tomaselio & E. Bates (2001) Language Development: The Essential Readings. Oxford: Blackweil Publishers, pp. 187-202 [в превод]
• Tomasello, M. (2001) The Item-Based Nature of Children’s Early Syntactic Development. In: Eds. M. Tomasello & E. Bates (2001) Language Development: The Essential Readings. Oxford: Blackwell Publishers, pp. 169-186 [в превод]
• Попова Велка. Ранната граматика на детския език. Когнитивни аспекти на глаголната онтогенеза. Велико Търново: УИ „Епископ Константин Преславски”, 2006, 93 – 218.
• Стоянова Юлияна. Вашето дете говори. Речеви актове в ранната детска възраст. София: УИ „Св. Климент Охридски”, 1992. 20 – 121.
• Meisel, J. (1998) Parameters in Acquisition. In: В. MacWhinney (ed.) (1998) Handbook of Child Lang. Oxford: Biackwell Publishers, pp. 10-35 [в превод]
• Стоянова Юлияна. Психолингвистични изследвания. София: Веда словена, 2006, 148 – 185.
• Crystal David. Child Language Acquisition. First Year. Grammatical Development. – In: Crystal David. The Cambridge Encyclopedia of Language. Second Edition. Cambridge University Press. 1997, 244 – 245.
• Ochs, Е. & В. Schieffelin (1998) The Impact of Language Socialization on Grammatical Development. In: B. MacWhinney (ed.) (1998) Handbook of Child Lang. Oxford: Blackwell Publishers, pp. 73-93 [в превод]
• Стоянова Ю. Ранните детски изказвания между прагматика, семантика и граматика. // Психолингвистични изследвания. София: Веда словена, 2006, 25 - 37.
• Стоянова Ю. Вербална комуникация между възрастни и деца. - В: Стоянова Юлияна. Психолингвистични изследвания. София: Веда словена, 2006, 50 – 69
• Стоянова Ю. Функции на деминутивите в общуването между възрастни и деца.// Психолингвистични изследвания. София: Веда словена, 2006, 110 - 127.
• Bates, Е. (1998) Individual Differences and their Implications for Theories of Language Development. In: B. MacWhinney (ed.) (1998) Handbook of Child Lang. Oxford: Blackweli Publishers, pp. 96-151
• Стоянова Ю. Индивидуални вариации във вербалното развитие. // Психолингвистични изследвания. София: Веда словена, 2006, 38 - 49.
• Стоянова Ю. Детската креативност и овладяването на българския език. Непреднамерени оказионализми. //. Психолингвистични изследвания. София: Веда словена, 2006, 70 - 109.
• Crystal David (1997). The Cambridge Encyclopedia of Language. Second Edition. Cambridge University Press.
• М. Tomasello & Е. Bates (eds.) (2001) Language Development: The Essential Readings. Oxford: Blackweli Publishers
• B. MacWhinney (ed.) (1998) Handbook of Child Lang. Oxford: Blackweli Publishers Jean Berko Gleason (ed.) (1997) The Development of Language. Boston: Allyn & Bacon
Средства за оценяване:
реферат 25%
изследователски проект 50%
активно участие и тест 25%