OOOK056 Еволюция и археология
Анотация:
Да бъде дадена основна информация, свързана с най-важните моменти в човешката еволюция, като пресечна точка и кулминация на модерните интердисциплинарни изследвания в областта на археологията, антропологията, психологията, етнологията и екологията.
Преподавател(и):
проф. Иван Гацов д.н.
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Основни етапи от антропогенезиса
2) могат:
Да боравят с литературата по въпроса и да могат да имат собствено мнение и виждане по отношение на дискутируемата материя.
Предварителни изисквания:
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. Първи хоминиди – австралопитеките.
Основни проблеми в изследване детерминизма на палеосредата на територията на Африка и последиците за антропогенезиса. Модели на филогенетични връзки между различните форми австралопитеки. Изправеният стоеж и бипедализъм при най-ранните хоминиди.
2. Основни моменти в еволюцията на рода Homo
Феноменът Homo в светлината на еволюционните теории. Състояние на проблема и последни открития свързани с: Homo habilis, Homo erectus, Homo ergaster, Homo neandertalensis, Homo sapiens, Homo sapiens sapiens.
3. Еволюцията на нервната система и процесите на хоминизация.
Количествените и качествени изменения в контекста на човешката еволюция. Усложняване на човешкото поведение и процесите на хоминизация в следствие развитие на нервната система.
4. Еволюция на човешката психика.
Проблемите свързани с умствените способности на човека в резултат на социална конкуренция. Еволюция на човешката психика в светлината на археологическата и палеоантропологична информация. Съвременни хипотези свързани с еволюцията на човешката психика.
5. Археологически индентификация за появата на съвременния интелект.
Еволюцията на Homo sapiens и археологическата идентификация за развитие на неговия интелект и разум. Усложненото поведение и промените в адаптивните стратегии и адаптационни способности.
6. Археологична индентификация и биологична интерпретация за наличието на реч в старо-каменната епоха.
Значението на каменните сечива в светлината на изследване появата на речта. Теории за оценяване възможностите на фосилните хоминиди за произнасяне на звукове..
7. Еволюция на съзнанието.
Антропологична и културна индентификация за възникване на съзнанието. Процесите свързани с преминаването от специализиран към генерализиран тип менталност. Речта като фактор за развитие на съзнанието.
8. Етнология и археология
Етнологичният подход и значението на съвременните примитивни популации при изследване поведението на ранните хоминиди.
9. Теории за произхода на изкуство и религиите.
Културната експлозия в периода 60-30 хил.пр.Хр. Теории за появата и развитието на праисторическото изкуство. Изкуството като съхранена информация.
Теории за възникване на религиозния феномен идеи при прехода от среден към късен палеолит.
10. Пътят на находката във времето и пространството.
Как и защо са се променяли нещата. Антропология на находките. Престиж и стойност. Обмен, консумация и разпространение.
11. Антропология и археология.
История на проблема. Дисциплини. Новият свят в развитието на антропологията и археологията. Делото на Pit Rivers и идеята за равнопоставеност между археологическите и антропологически изследвания.
12. Палеогенетиката и изследване върху модерния произход на хората.
Съвременно състояние на изследванията. История на европейските популации в светлината на палеогенетичните изследвания. Граници и проблеми при осъществяването на палеогенетичните изследвания.
13. Археологията и когнитивните науки.
Когнитивния произход на науката. Основни характеристики. Генериране и изпробване на хипотези. Материалната култура като изкуствена система за запаметяване. Използване на метафора и аналогия.
14. Човешкият интелект като пресечна точка и синтез на съвременните интердисциплинарни изследвания.- 2 части
Проблемите и противоречията при приложението на различните подходи при изследване на еволюцията. Състояние на проблема и перспективи на изследването.
Средства за оценяване:
тест
курсова работа