OOOK046 Визуалният образ
Анотация:
Преподавател: проф. Ирина Генова
Целта на курса е да предложи въведение във “визуалната грамотност” – да мотивира студент(к)ите към “разбиращо” гледане и диференциране на художествени произведения и визуални образи в различни контексти, в обществени и лични пространства.
Мисленето на тялото и пространството, на светлината и цвета, на природното и изкуственото през различни епохи са в центъра на интерес.
Преподавател(и):
проф. Ирина Генова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Усвояват се ключови понятия в обсъждането на визуалния образ, сред които: модернизъм, авангард, класика, алегория, символ и т.н.
Предварителни изисквания:
Интерес към предмета на курса.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. Образи на тялото - въведение. Античност и Ренесанс в Европа
2 Образи на Тялото. Алегория и символ
3. Образи на Тялото.Понятието "класичност"
4. Образи на тялото - модерната епоха
5. Картинно пространство
І. В епохата на Барока: "Менините" на Диего Веласкес
ІІ.В епохата на модернизмите: Колажите на Брак и Пикасо;
All Оver и оптичното пространство в картините на Джаксън Полък
6. Архитектурни пространства.
Архитектура около 1900-та. - изкуствено и природно. Новите материали - желязо и стъкло
7. Образи на пространството. Градът като ежедневен опит
8. Пространствата на града. Градоустройството като естетическа дейност
10.Пространства на града. Центровете на София
11.Постмодерната архитектурна идея - отвъд стиловете
12.Образи на природата - инсцениране и обитаване.
Екологична естетика
Литература по темите:
Четива за курса "Визуалният образ" : ООК 046 / Състав. Ирина Генова .186 с. : с ил. УчМ OOK 046
Item ID: 000000101477
Collection Type: Учебни материали
Media: Ксерокопие
Ханс Белтинг. Невидимият шедьовър: Аркадия край Сена от Мане. Спорът за Олимпия. В: Разказвайки образа. С. 2003, с. 102-109.
Светлана Алперс. Интерпретация без изображение или как да се гледа "Las Meninas" (Придворните дами) на Веласкес. В: Следистории на изкуството. С. 2001, с. 97-112.
Джулио Карло Арган. "Las Meninas". В: Изкуство, история, критика. С. 1984 [1970, 1965], с. 115-119.
Глеб Поспелов. За движението и пространството при Сезан. В: Следистории на изкуството. С. 2001, с. 135-151.
Клемънт Грийнбърг. Колаж. В: Следистории на изкуството. С. 2001, с. 159-174.
Валтер Бенямин. Париж - столицата на XIX столетие. Във: Валтер Бенямин. Озарения. Изд. Критика и хуманизъм. С. 2000, с. 161-175.
Джулио Карло Арган. Културата на градовете. В: Джулио Карло Арган. Изкуство, история и критика. Изд. Български художник. С. 1984, с. 226 - 230.
Джулио Карло Арган. Исторически предпоставки на градоустройството
В: Джулио Карло Арган. Изкуство, история и критика.
Изд. Български художник. София. 1984, с. 208 - 214.
Eнциклопедични речници и друга справочна литература
Средства за оценяване:
тест
презентация
конспект на статия