REHM100 Сравнителна логопедия
Анотация:
Да запознае студентите със сходствата и различията в развитието и съвременния статут на логопедията като наука и професия в западното общество (западна школа) и в бившето социалистическо общество (източна школа), с акцент върху процесите и тенденциите в България.

Преподавател(и):
доц. Иванка Асенова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Студентите ще добият знания за историческите и съвременни схващанията в източната и западната логопедични школи, от една страна относно научния статут на логопедията, а от друга – относно концептуализацията, систематизацията, терминологичното означаване, изследването, диагностиката и терапията на езиковите и речеви нарушения.
Ще се запознаят с актуалните, спорни и нерешени въпроси, термини и концепти.
Ще добият представа за перспективите на развитие на съвременната българската логопедия.
Предварителни изисквания:
няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. Предмет на сравнителната логопедия .
2. Сравнителен анализ на развитието и съвременния статут на логопедията като наука и професия в западното и бившето социалистическо общество.
3 Основни теоретични модели в логопедията (медицински и поведенчески модел) и концептуализирането им в източната и западната школи. Дискусия относно продължаващия спор за характера на логопедията като наука – медицинска или педагогическа?
4. Терминологичното строителство в западната и източната логопедични школи – сравнителен анализ. Спорни термини и неясни концепти.
5. Сравнителен анализ на концептуализацията на нарушенията и тяхното терминологично означаване в западната и в източната (бившата социалистическа) логопедични школи.
6. Систематизация и класификация на нарушенията в западната и източната школи.
7. Сравнителен анализ на западната и източна школи в областта на изследването и диагностиката на нарушенията.
8. Сравнителен анализ на концептуална рамка на логопедичното въздействие в западната и източната логопедия. (4 часа)
9. Състояние и переспективи на развитие на Българската логопедия в постсоциалистическата ера.
10. Езикови нарушения – сравнителен анализ на изследването и обяснението им в западната и източната логопедични школи.
11. Специфични нарушения на способността за учене – сравнителен анализ на изследването и обяснението им в западната и източната логопедични школи.
12. Нарушения на плавността на речта (заекване, запъване) – сравнителен анализ на изследването, обяснението и терапията им в западната и източната логопедични школи. Дискусия относно приликите и разликите.
Литература по темите:
1. Беккер, К., Совак, М. (1981). Логопедия. М., Просвещение.
2. Власова, Н., Беккер, К. (1983). Заикание. М., Медицина, 2-ое изд.
3. Волкова Л. (1989). Логопедия. М., Просвещение.
4. Георгиева, Д. (2000). Нарушения на плавността на речта.С., Ун. Изд-во“Св. Климент Охридски”.
5. Добрев, Зл., Боянова,В., Георгиева, Д. (1993). Проблеми на дефектологичната диагностика. Благоевград, Интелект.
6. Куршев,В. (1973). Заикание. М., Медицина.
7. Логопедия и фониатрия (Сборник материали от II конгрес на НСЛФБ, София, 28-30 ноември, 2003, 8-30.
8. Матанова, В. (2001). Дислексия. Софи-Р.
9. Матанова, В. (2003). Психология на аномалното развитие. Софи-Р.
10. Миссуловин, Л. (1988). Лечение заикания. Л., Медицина.
11. Стамов, В.(1989). Логопедия. Благоевград.
12. Съвременни тенденции в развитието на логопедичната теория и практика на прага на XXI век (Сборник с доклади от научно-практическа конференция – Варна, 1999). Съставители: В. Боянова, Е. Илиева.
13. Тодорова, Е. (?). Дислексия. Изд. на НБУ.
14. Филичева, Т., Чевелева, И. (1987). Логопедическая работа в специальном детском саду. М., Просвещение.
15. Флоренская, Ю. (1949). Клиника и терапии нарушения речи. М.
16. Хватцев, М. (1959). Логопедия. М., Просвещение.
17. Цветкова-Арсова, М. (2004). Готовност за интегриране на ученици със специални педагогически нужди в България – сравнително проучване. Специална педагогика, 1, 28-44.
18. Ценова, Ц. (2003). Съвременната българска логопедия в прехода от медицински към социален модел. Специална педагогика, 1, 22-31.
Средства за оценяване:
ТЕСТОВЕ ...………30% ПИСМЕН ИЗПИТ …100%
УЧАСТИЕ В СЕМИНАРИ …… ...30 % УСТЕН ИЗПИТ ......%
КУРСОВА РАБОТА/ПРОЕКТ ……….% ПРАКТИЧЕСКИ ИЗПИТ ……..%
ЕСЕ ....... ... %
РЕФЕРАТ . …… 40