CREM006 Литературата и другите изкуства-взаимодействия
Анотация:
Курсът е практически и е предназначен за студенти-магистри по творческо писане. Целта му е да ги запознае с взаимодействията между различните изкуства, да се отворят пътища за различни връзки и нива в литературния текст. Основните въпроси с които се занимава курсът са как изобразителното изкуство и музиката влизат в литературата като неизчерпаем източник на форми и съдържания, как изкуствата се обогатяват взаимно чрез обмена на идеи и концепции. Четат се и се обсъждат произведения на литературата, в които имплицитно или експлицитно се явява съществената връзка между изкуствата. Курсът се разделя на две части – съдържателно-историческа, в която се показва как изобразителното изкуство и музиката участват в литературния текст на сюжетно равнище – и формално структурна, в която се изследва взаимодествието на ниво структура и език.
Преподавател(и):
проф. Михаил Неделчев
доц. Емилия Дворянова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Знаят основните етапи и тенденции в развитието на изкуствата и взаимодействието между тях
Могат да откриват и да пресъздават връзки между различни концепции за изкуството в литературния текст
Предварителни изисквания:
• Мотивираност за творческа изява
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
7.Ухото” на литературния текст
8.Музикалните форми и литературният текст.
9.Словото – хармония, полифония.
10.„Атоналното” писане
11.Безкрайната фраза на музикалното писане
12.„Окото” и ръката. Тактилната проза.
13.Изображението.
14.Разпадане на образа и постмодерното писане.
15.Практика: четене, коментар.
Литература по темите:
Задължителна литература, ползвана в час:
Томас Ман, „Доктор Фаустус”
Томас Бернхард, „Крушенецът”
Вирджиния Улф – „Вълните”
Виктор Пасков – „Балада за Георг Хених”
Емилия Дворянова – „Passion или смъртта на Алиса”; La Velata
Флобер, Кафка, Джийс, Вирджиния Улф, Томас Бернхард, и други майстори на жанра от 20-ти и 21 век.
(ползват се всички достъпни издания)
Теодор Адорно „За музиката”
Ортега-и-Гасет, „Есеистика”, УИ, Св.Климент Охридски, София, 1993
Морис Мерло-Понти, Философът и неговата сянка, “Индиректният език и гласовете на мълчанието”, ИК ”Критика и хуманизъм”, 1996
Кандински, "Точка и линия в равнината", ИК ЛИК, София, 1995
Кандински, "За духовното в изкуството", ИК ЛИК, София, 1995
Гастон Башлар, "Поетика на мечтанието", ИК Аргес, София, 1994
Райнер Мария Рилке, "Мелодията на нещата", Народна култура, София, 1993
Жак Елюл, "Унизеното слово", ИК ГАЛ-ИКО, София
Средства за оценяване:
Анализ
Курсова работа