CREM002 Фразата
Анотация:
Курсът е с практическа насоченост. Часовете протичат основно под формата на писмени упражнения. Предназначен е за студенти-магистри с подчертан интерес към белетристичното писане. Чрез близко четене и писане, студентите се научават на различни техники в правенето на фразата като микросвят на литературния текст. Установяват сложните синтактичните отношения вътре във фразата, усвояват чрез четене и имитиране на майстори в стила различни подходи и методи в изграждането на фраза. Дискутират текстовете, които курсистите биха предложили за колективен прочит и анализ – както предварително създадените, така и написаните по време на курса.

Преподавател(и):
доц. Емилия Дворянова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
1) знаят:
Изучават различни майстори на фразата в световната и българската литература.
2) могат:
Получават основни умения в изграждане на фраза.
Предварителни изисквания:
• Мотивираност за творческа изява
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. Фразата – единица на стила.
2. Литературният микросвят; фразата като двойник на произведението.
3. Практика: писане, четене, коментар.
4. Класическият идеал за стил: „да зачеркваме!”
5. Практика: писане, четене, коментар
6. Фразата – крайна или безкрайна?
7. Практика: писане, четене, коментар
8. Митът за „точната дума” и яснотата. Видове поправки.
9. Практика: писане, четене, коментар.
10. Композиция на фразата: синтезиране, разширение.
11. Практика: писане, четене, коментар
12. Ритъм и мелодика.
13. Практика: писане, четене, коментар.
14. Поглъщане на съдържанието от формата; завършеност на фразата.
15. Практика: писане, четене, коментар.
Литература по темите:
Задължителна литература, ползвана в час:
Флобер, писма, дневници, „Мадам Бовари”
Вирджиния Улф, ”Вълните”
Е.Дворянова, „Концерт за изречение”
Георги Господинов, "И други истории"
Албер Камю, "Чужденецът"
Томас Бернхард, "Крушенецът"
Итало Калвино, "Невидимите градове"
и др. (ползват се всички достъпни издания)
(ползват се всички достъпни издания)
Морис Бланшо, Литературното пространство – гл. 1, 3
ИК “Лик”, София 2000
Ролан Барт, “Разделението на езиците”, ИК “Наука и изкуство”
“Разделението на езиците”, “Стилът и неговият образ”, “Литературата днес”, “Нулевата степен на почерка”
“Въображението на знака”, ИК “Народна култура” 1991
“Обективната литература”, “Творба и текст”, “Повествованието”, “Знаково въображение”.
Средства за оценяване:
Самостоятелна работа
Курсова работа
Анализ