HACM152 Проект: Въображаемият музей
Анотация:
Курсът има за цел да запознае студентите с разнообразната проблематика, свързана с музея като концепция, с историята на проблема и неговите проекции днес. Във връзка с това студентите ще проследят различни теоретични концепции, както и различни осъществени музейни концепции чрез конкретни примери на отделни музеи.
Работата по курсовия проект ще превърне придобитите от студентите знания в практически опит да създадат свой въображаем музей. Те разполагат с неограничени, но аргументирани от самите тях, перспективи за съдържанието, насоките, профила и дейността на Музея. Тяхната задача ще бъде да намерят възможно най-интересните теми и форми на експозиция, да привлекат вниманието на публика, да направят пропаганда и представяне на „своя” музей. Това ше предизвика студентите да активират своите познания ще помогне за развиване на изобразителното въображение на студентите, ще ги накара да аргументират своя избор и концепция.
Преподавател(и):
проф. Иван Маразов д.н.
доц. Валентина Ганева-Маразова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Ролята на музея в съвременното общество
• Начините на организация на постоянна и временна експозиция
• Средствата за презентация на идеята и реализацията
2) могат:
• Да поставят художествените факти в по-широк културен контекст
• Да защитават своя избор с реални аргументи
• Да направят обоснована собствена експозиция
• Да разсъждават върху изучаваната проблематика
Предварителни изисквания:
Няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Практика, практикум
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1 Видове музеи – примери
2 Музей и колекция
3 Музейни колекции – примери
4 Разказът на музейната експозиция
5 Параметри на заданието
6 Мотивировка на избора и решението
7 Изследване на експонати – атрибуция, документация
8 Обществена функция на музея
9 Зараждане и развитие на функцията Музей
10 Музеите – реални и въображаеми
11 Изкуството и срещите между цивилизациите - социални и психологически процеси в съвременното възприятие на изкуството според Андре Малро
12 Моят въображаем музей
Литература по темите:
Malraux. Le musée imaginaire. Paris. 1968.
Сб. Учебният музей. Функции и стратегии. 2009.
Михайловска, Е. Андре Малро. Културологичен портрет, Партиздадат, С., 1983.
Museum Computer Network, USA, Museum, N 181, 1994
Museum Documentation Systems, L. 1986
Museums and Europe, L., 1992
Museums for the 1980s, UNESCO, P., 1977
Managing New Museums, Edinburgh, 1993
Museum Collection Documentation. The First International Report, Washington, D.C., ICOM International Committee for Documentation /CIDOC/, 1989
Roberts, A. Developments in Internetional Museum and Cultural Heritage Information Standards: An Introduction, Museum, No 181, 1994
Roberts, D. A. Planning and Documentation of Museum Collections, Cambridge, Museum Documentation Association, 1985
Герасимов, Т. Състояние и задачи на музейното дело в България, Първа научна сесия на Археологическия институт при БАН, С. 1950
Гечев, В. Музеите в условията на пазарното стопанство. С., 1996
Драганов, К., М.Райчев, С.Станчев, Музеи и паметници в Народна република България, С. 1959
Драганов,Г., Спасова,Е. Музейното дело и музеите в България /Библиография/, С., 1977
Недков, С. Музеи и музеология. С., 1998
Недков, С. Музеи на открито. С., 2000
Средства за оценяване:
Проект
Дискусия