MUSM337 Изпълнителско майсторство (пеене, инструмент) I част - на английски език
Анотация:
Курсът по Изпълнителско майсторство (пеене, инструмент) е основен в магистърската програма за изпълнителство и представлява разгърната инструментална или вокална и художествено-естетическа програма, която се провежда под формата на индивидуални занимания с всеки студент в рамките на 30 часа лекции на семестър. Основната цел на програмата е да се даде силен тласък на изпълнителските и артистичните заложби на студента, да се развият неговите технически възможности, да се разкрие и утвърди една творческа самостоятелност у учащия, която ще го води и стимулира в неговия по-нататъшен самостоятелен път на музикант. В контекста на тази задача обучението съдържа технологична и художествена работа върху инструмента и върху клавирен репертоар от всички музикални епохи – от Барока до съвременността. По време на обучението в курса е необходимо студентът да усвои основни характеристики на съответния стил, начини на звукоизвличане, да умее да диференцира жанровите особености в творбите; да бъде научен на техническа сръчност, съобразителност и бързи реакции; да му бъдат давани насоки за самостоятелна работа, така че да може да избира оптимални, най-добри и подходящи за него решения както в техническата, така и в художествено-творческата работа.
Преподавател(и):
проф. Милена Моллова
проф. Милена Шушулова-Павлова д-р
Наталия Афеян д-р
проф. Марио Хосен д-р
проф. Людмил Ангелов
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
- определените произведения, определени като основни за курса - инструментални или вокални от всички стилове и жанрове.
- на какво ниво са в дадения момент и да подреждат своята програма спрямо моментните способности
2) могат:
- да четат на прима виста нотен текст със съответстваща трудност.
- да изпълняват качествено музикални произведения за инструмент или пеене.
- да реализират на сцена своите изпълнителски постижения.
- да подбират правилно репертоара с който ще имат изява пред дадена публика. Да могат професионално и с високи изисквания към себе си да представят този репертоар на концертната изява. Да могат да боравят с всички технически средства които са необходими за тяхното изпълнение.
Предварителни изисквания:
Висока музикална грамотност
• Придобити изпълнителски умения
• Взети предходните части на курса
Да имат знания и подготовка, определящи ги като завършени и на високо естетическо ниво изпълнители.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Индивидуален
Език, на който се води курса:
Английски
Теми, които се разглеждат в курса:
Поради индивидуалността на преподаване, тематичният план е също строго индивидуален, включващ в сече си по-долу изброената препоръчителна литература.
Литература по темите:
Всички музикални произведения от композитори за:
пиано
китара
цигулка
виолончело
оркестър
синтезатор
орган
арфа
ударни инструменти
и т.н.
Литература за китара
1. Технически упражнения – ползване на учебен материал, школи за висша техника от Пухол, Сагрерас, Карули, Джулиани и др.
2. Етюди – Джулиани, Каркаси, Карули, Брауер, Пухол и др.
3. Пиеси – Предкласика, Класка, съвременни и др.
4. Барокова музика – Сюитите на Й. С. Бах
5. Концерти:
1. Джулиани оп. 30, 36, 70
2. Карули –Концерт в ла мажор
3. Лео Брауер – „Три концертни танца”
4. Тедеско – Концерт в ре мажор оп. 99
5. Родриго – Концерт за Аранхуес
6. Вивалди:
1. Концерт в сол мажор за две китари
2. Концерт в ре мажор
3. Концерт в до мажор
Литература за пиано:
1. Етюди:
1. Шопен оп. 10. , оп. 25
2. Лист – Трансцедентални етюди, концертни етюди
3. Скрябин
4. Рахманинов
2. Полифонични произведения:
1. Бах – Прелюдии и фуги І и ІІ том
2. Шчедрин – Прелюдии и фуги
3. Шостакович – Прелюдии и фуги
3. Сонатна форма:
1. Моцарт – сонати
2. Бетовен – сонати
3. Шуберт – сонати
4. Шопен – сонати
5. Прокофиев – сонати
4. Крупни форми:
1. Концерти – Шуман, Рахманинов, Чайковски, Брамс, Прокофиев, П. Владигеров, Кр. Кюркчийски, Моцарт, Бетовен
2. Пиеси из творчеството на композитори романтици, ХХ век, съвременници
3. Пиеси – български автори – класици и съвременна литература
Средства за оценяване:
Текущата оценка се формира на базата на:
работа по време на лекция - 40%
самостоятелна работа - 30%
изпълнения на сцена - концерти, продукции, проекти и други - 30%