MUSM107 Изпълнителско майсторство (пеене, инструмент) I част
Анотация:
За певци:
Овладяване на съвършена гласова постановка в определен певчески стил, певчески похвати и характерна фонетична определеност. Постигане на традиционно творческо изпълнение на народната песен. Изграждане на професионални певчески навици,постигане на техника и култура на пеенето. Изграждане на собствен репертоар.
За инструменталисти:
Овладяване на технически трудности, съобразени с едно високо ниво на изпълнителско майсторство. Реализация на изпълнение в широка гама от разнообразни в стилово и жанрово естество музикална литература.

Преподавател(и):
доц. Ангел Заберски д-р
проф. Милена Моллова
проф. Георги Петков д-р
почетен професор Етиен Леви д-р
проф. Милена Шушулова-Павлова д-р
Наталия Афеян д-р
проф. Марио Хосен д-р
проф. Людмил Ангелов
Описание на курса:
Компетенции:
1) знаят:
- Каква е спецификата на пеене и характерната фонетична и вокална определеност в различните музикални стилове и жанрове.
- Голяма част от изпълнителските похвати и технически възможности на инструменталното музикално майсторство.
- Теоретичните основи на музикалното изпълнителство.
2) могат:
• Да постигнат традиционно творческо изпълнение.
• Да изградят професионални певчески и инструментални навици и култура на изпълнителство.
• Да дешифрират и интерпретират разнообразен музикален песенен и инструментален материал.
• Да създадат свой собствен репертоар.
Предварителни изисквания:
Да са изучили предходните части по инструмент или пеене, теория на музикалните елементи, солфеж.
Студентите да имат изявен интерес към музикалната (инструментална и вокална) литература и изкуство, да притежават музикални инструментални и вокални дадености, творчески данни и вътрешно-емоционална нагласа.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Упражнения
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
За народни певци:
1. Разучаване на две песни от друга фолклорна област от запис.
2.Ладово-интонационни особености на песните. Дешифриране на песните
3.Упражнения за овладяване на характерната орнаментика. Вокализ.
4.Разучаване на безмензурна песен от същата фолклорна област.
5.Упражнения за постигане на характерното звукоизвличане и орнаментика.
6.Етапи в художественото изграждане на песенния материал.
7.Работа върху заучените песни. Художествено изграждане.
8.Самостоятелно дешифриране на две песни избрани от студента.
9.Анализ на дешифрирания материал. Вокализ.
10.Характерна орнаментика и художествено изграждане на песните.
11.Разучаване на песни от нотен текст. Вокализ.
12.Интерпретации на разучените песни. Анализ.
13.Прилагане на различни вокално-технически прийоми в разучените песни.
14.Творческа интерпретация на разучените песни.
15.Обобщителна работа.
За класически певци и инструменталисти:
Работата по курса и строго индивидуална и съобразена с техническите, музикантски и изпълнителски качества на студента.
Литература по темите:
• Хаджиев, П. – Шопов,К. Вокализи за народни певици и певци. ДИ „Музика” С 1978
• Кушлева, А.- Кушлева,Ст. Вокализи за народни певици и певци. ДИ „Музика” С 1974
• Диамандиев, Асен. Вокализи за народни певици и певци. ДИ „Наука и изкуство” С 1974
• Чивчиева, Цв. – Имандиева,В. Солови народни песни със съпровод на пиано. ДИ”Музика” С 1975
• Прашанов,Тодор. Солови народни песни със съпровод. ДИ”Наука и изкуство” С1974
• Шопов, К. Български народни песни и хора ИК „Фортуна прес” 2006
• Стойков, Н. Солови народни песни със съпровод на народен оркестър. ДИ „Музика” С 1975
• Иванова, Д . Солови народни песни със съпровод на пиано. АКТ „Мюзик” Пловдив 2001
• Георгиева, Р. Популярни народни песни със съпровод на пиано. Част първа- Тракия АМТИИ Пловдив 2006
• Иванова, Д. Запели ми са млади момци. Солови народни песни с клавирен съпровод. АМТИИ Пловдив 2004
• Микова, Зоя. Дъх от Плевенско. Солови народни песни със съпровод на пиано. АМТИИ Пловдив 2007
• Досев, Любен. Народни песни с клавирен съпровод. АМТИИ Пловдив 2003
• Пауров, Стоян. Сън сънувах. Солови народни песни със съпровод на пиано. И „Нова Магнаура” Пловдив 2003
• Станилова-Калудова,Св. Солови народни песни с клавирен съпровод.
• АМТИИ Пловдив 2009
За класически певци и инструменталисти:
Цялата налична музикална литература, но съобразена с индивидуалното ниво на развитие на студентите.
Средства за оценяване:
Три практически задачи.
Студентите които не са се явили на текущо ощеняване – полагат семестриален изпит в края на семестъра, включващ трите компонента от текущото оценяване.
ПИСМЕНИ ЗАДАЧИ 20 %
ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА 30 %
ПРЕЗЕНТАЦИЯ 50 %