COMM801 Meждународна бизнес среда на корпоративни комуникации
Анотация:
Международната бизнес среда (IBE) се смята, че е от съществено значение за контекста на осъществяването на международния бизнес и важен фактор за управлението на компаниите, както и за анализа на предприятия от голям мащаб.
Курсът включва изучаването на външната, международната среда, в която фирмите извършват стопанската си дейност която има международния контекст, в който се намират фирмите. Тя е средата, в която фирмата е врязана и което отличава международната бизнес среда от другите области на управлението.
Изучаването на международната бизнес среда се смята, че е от голямо значение в бизнес средите, защото фирмите провеждат по същество разнообразни трансгранични операции.
Тъй като фирмите се разширяват и в чуждестранните пазари, в техните структурни и на околната среда проблеми, степента на риск за тях се увеличава.
Международната бизнес среда е многомерна - тя включва политически рискове, културни различия, търговски рискове, правни и данъчни особености. Затова и курсът е интердисциплинарен и включва проблеми от различни дисциплини (напр., маркетинг, финанси, операции, стратегия, организационно поведение, правна база, култура, данъчен режим) съответните теории и методи.

Преподавател(и):
доц. Нинел Нешева-Кьосева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Цели
Да създаде знания и умения сред студентите, обучавани в курса да анализират чуждестранен целеви комуникационен пазар
Да повиши уменията на студентите за оценка различни видове риск на чужди пазари.
Да развие мислене по отношение на стратегиите и тяхната ефективност на глобален, международен, мултинационален и транснационален комуникационен пазар.
КОМПЕТЕНЦИИ
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
Основните видове международни комуникационни пазари и основните бизнес стратегии, подходящи за тях
Веригата на стойността на фирмата
Целите на фирмата на международен пазар (Цели на Портър)
Локализацията и доходността на различните пазари (императив на локализацията).
Основните международни търговски и данъчни режими
Основните културни особености на потребителите на комуникационни продукти на глобалните пазари.
2) могат:
Да разбират и анализират комуникационни пазари от различен тип с оглед постигане на дългосрочна доходност
Да избират подходяща стратегия на фирмата
Да извършват систематична редукция на производствената цена на комуникационни продукт
Да създават подходяща организация на фирмата в дадения пазар.
Предварителни изисквания:
Владеене на английски език
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Английски
Теми, които се разглеждат в курса:
1 Въведение в изучаването на международната бизнес среда. Дефиниране, понятия в международния бизнес. Лекция 2
2 Обхват на международния бизнес. Дискусия 2
3 Специфични трудности в международния бизнес, Ползи от осъществяването на международна бизнес дейност. Лекция 2
4 Разбиране за международна бизнес среда. Работа в групи 2
5 Рамка на анализа на международната бизнес среда, Анализ на микросредата, Анализ на доставчиците, Анализ на клиентите, Анализ на конкурентите, Анализ на пазарните посредници Лекция 2
6 Анализ на макросредата – икономическа среда, политическа и правна среда, социо-културна среда, демографска среда, природна среда и екологични фактори, физическа и технологична среда Работа в групи 2
7 Стратегия и фирма в международния бизнес на комуникационни продукти. Лекция 2
8 Базови стратегии в международния бизнес (Портър) Предимства и недостатъци. Работа в групи
2
9 Верига на а стойността. Дискусия 2
10 Предимства на глобалната експанзия Лекция 2
11 Икономии от мащаба Лекция 2
12 Анализ на кривата на обучението на персонала и ефекти Лекция 2
13 Теория за жизнения цикъл на компанията (Исак Адизес) Практическо занимание 2
14 Основни трудности – транспортни разходи, търговски бариери, политически и икономически риск, глобален риск Лекция 2
15 Избор на стратегия в сферата на комуникациите Лекция 2
Литература по темите:
Aharoni, Y. & Burton, R. 1994. Is management science international: In search of
universal rules. 1994. Management Science, 40 (1): 1-3.
Albaum, G. & Peterson, R. 1984. Empirical Research in International Marketing: 1976-
1982. Journal of International Business Studies, 15: 161-173.
Bartlett, C. & Ghoshal, S. 1991. Global Strategic Management: Impact on the New
Frontiers of Strategy Research, Strategic Management Journal, 12: 5-16.
Boddewyn, J. 1999. The Domain of International Management, Journal of
International Management, 5: 3-14.
Boddewyn, J. & Brewer, T. 1994. International-Business Political Behavior: New
Theoretical Directions, Academy of Management Review, 19: 119-143.
Boddewyn, J., Toyne, B. & Martinez, Z. 2004. The Meanings of "International
Management". Management International Review, 44: 195-212.
Boyacigiller, N. & Adler, N. 1991. The Parochial Dinosaur: Organizational Science in a
Global Context, Academy of Management Review, 16: 262-290.
Boyacigiller, N. & Adler, N. 1997. Insiders and Outsiders: Bridging the Worlds of
Organizational Behavior and International Management, in Brian Toyne and
Douglas Nigh (Eds.) International Business: An emerging vision, Columbia:
University of South Carolina Press.
Buckley, P. 2002. Is the international business research agenda running out of steam?
Journal of International Business Studies, 33(2): 365-373.
Czinkota, M. & Roankainen, I. 1997. International Business and Trade in the Next
Decade: Report from a Delphi Study, Journal of International Business
Studies, Fourth Quarter, 827-844.
Dess. G. & Beard, D. 1984. Dimensions of Organizational Task Environments,
Administrative Science Quarterly, 29: 52-73.
DuBois, F. & Reeb, D. 2001. Ranking the International Business Journals, Journal of
International Business Studies, 31: 689-704.
Dunning, J. 1995. Reappraising the Eclectic Paradigm in an Age of Alliance Capitalism,
Journal of International Business Studies, Third Quarter: 461-491.
Ebrahimi, B. 2000. Environmental Complexity, Importance, Variability and Scanning
Behavior of Hong Kong Executives, International Business Review, 9: 253-270.
Eden, L. 1998. Taxing Multinationals. Toronto, Canada: University of Toronto Press.
Fayerweather, J. 1960. Management of International Operations, New York:
McGraw-Hill.
Graham, J., Mintu, A. & Rodgers, W. 1994. Explorations of negotiation behavior in ten
foreign cultures using a model developed in the United States. Management
Science, 40 (1): 72-95.
Guisinger, S. 2000. A Curmudgeon's View of the Discipline of International
Business, paper presented at the Academy of International Business, Phoenix,
AZ.
Guisinger, S. 2001 From OLI to OLMA: Incorporating Higher Levels of Environmental
and Structural Complexity into the Eclectic Paradigm, International Journal of
the Economics of Business, 8: 257-272.
Hambrick, D. 1982. Environmental Scanning and Organizational Strategy, Strategic
Management Journal, April & June, 159-174.
Henisz, W. 2000. The Institutional Environment for Multinational Investment, Journal
of Law, Economic and Organization, 16: 334-364.
Henisz, W. 2002. Politics and International Investment: Measuring Risk and
Protecting Profits. London: Edward Elgar Publishers Ltd.
Hofstede, G. 1980. Culture's Consequences: International Differences in Work-
Related Values, Beverly Hills, CA: Sage.
Inkpen, A. & Beamish, P. 1994. An Analysis of Twenty-Five Years of Research in the
Journal of International Business Studies. Journal of International Business
Studies, 25: 703-713.
Kobrin, S. 2001. Sovereignty@Bay: Globalization, Multinational Enterprise, and the
International Political System. in Alan Rugman and Thomas Brewer (Eds.), The
Oxford Handbook of International Business, London, Oxford University Press.
Krathwohl, D. 1985. Social and behavioral science research. Jossey-Bass
Publishers, San Francisco, CA.
Lachman et al. 1994.
La Porta, R., Lopes-de-Silanes, F., Shleifer, A. and Vishny, R. 1997. Legal
determinants of external finance. Journal of Finance, 52: 1131-1150.
Leonidou, L. & Katsikeas, C. 1996. The Export Development Process: An Integrative
Review of Empirical Models, Journal of International Business Studies, 27:
519-547.
Li, S., Ferreira, M. & Tallman, S. 2005. Developing the Eclectic Paradigm to a
Model of Global Strategy: An Application to the Impact of Sep 11 Terrorist
Attacks on MNEs' Performance. Paper presented at the 6th IB research forum
'Global security risks an international competitiveness', Temple, Philadelphia.
Liang, N. & Parkhe, A. 1997. Importer Behavior: The Neglected Counterpart of
International Exchange, Journal of International Business Studies, 28: 495-
525.
Martinez, Z. & Toyne, B. 2000. What Is International Management and What Is its
Domain? Journal of International Management, 6: 11-28.
Mascarenhas, B. 1982. Coping with Uncertainty in International Business, Journal of
International Business Studies, 13: 87-98.
Morrison, A. & Inkpen, A. 1991. An analysis of Significant Contributions to the
International Business Literature, Journal of International Business Studies,
22:.143-153.
Nehrt, L., Truitt, J. & Wright, R. 1970. International Business Research: Past,
Present and Future. Indiana University Graduate School of Business.
Phene, A. & Guisinger, S. 1998. The Stature of the Journal of International Business
Studies, Journal of International Business Studies, 29: 621-632.
Ricks, D. 1985. International Business Research: Past, Present, and Future, Journal
of International Business Studies, 16: 1-4.
Rosenzweig, P. 1994. When can management science research be generalized
internationally? Management Science, 40 (1): 28-39.
Shane, S. 1993. Cultural influences on national differences in rate of innovation.
Journal of Business Venturing, 8 (1): 59-74.
Shenkar, O. & Glinow, A. 1994. Paradoxes of organizational theory and research:
Using the case of China to illustrate national contingency. Management Science,
40 (1): 56-71.
Triandis, H. 1978. Some universals of social behavior. Personality and Social
Psychology, 4 (1): 1-16.
Varadarajan, P., Clark, T. & Pride, W. 1992. Controlling the Uncontrollable: Managing
Your Market Environment. Sloan Management Review, 33: 39-47.
Vernon, R. 1966. International Investment and International Trade in the Product Life
Cycle, Quarterly Journal of Economics, 80: 190-207.
Weber, P. 1990. Basic Content Analysis, Second Ed., Newbury Park Calif.: Sage.
Werner, S. 2002. Recent Developments in International Management Research: A
Review of 20 Top Management Journals, Journal of Management, 28: 277-305.
Wheeler, D. 1988. Content Analysis: An Analytical Technique for International
Marketing Research, International Marketing Review, 5: 34-41.
Wright, R. 1970. Trends in International Business Research, Journal of
International Business Studies, 1: 109-123.
Young, S. 2000. What Do Researchers Know about the Global Business Environment?
International Marketing Review, 18: 120-129.
Keywords used to identify dimension
Culture
Culture, cultural or culturally, acculturation, multiculture or
multicultural, transculture or transcultural, cross-culture or
cross-cultural, subculture, multiculturalism, unicultural,
monocultural
Legal systems
legal, law(s), competition law(s), property rights, safety
regulation(s), corruption, patent law(s), property law(s),
payoff(s), civil law, common law
Income profile
income (income inequality, income per capita, per capita
income, income distribution, income elasticity, income group,
high/low/middle-income, premium income, income level, net
income, residual income, income growth), purchasing power
parity or PPP, GDP per capita, GNP per capita
Political risk
political risk, civil unrest, political unrest, turbulence, civil
disturbance, bureaucratic risk(s)
Tax regimes
tax(es), taxation, foreign taxation, tax rate(s), taxexemption,
taxable, after-tax or pre-tax, government revenue
Exchange
rates
Exchange rate(s), exchange risk, currency risk, currency
variation, currency variability, currency changes, currency
movement(s), currency uncertainty, currency instability,
foreign exchange risk, foreign exchange changes, foreign
exchange movement(s), foreign exchange variation, foreign
exchange variability, foreign exchange instability, foreign
exchange uncertainty, monetary risk, monetary variation,
monetary variability, monetary changes, monetary
uncertainty, monetary movement(s), monetary instability
Restrictions
tariff(s), pre-tariff or post-tariff, quota(s), TRIM, trade related
investment measures, trade policies, investment policy(ies),
investment incentive(s), national treatment, border taxes,
right (non right)of establishment, effective tariff protection,
effective protection, performance requirements.
Средства за оценяване:
ПИСМЕНИ ЗАДАЧИ 40 %
ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА 40 %
ДИСКУСИИ 20 %