POLM255 Политически маркетинг
Анотация:
Курсът ще запознае студентите с теоретичните основи, най-важните концепции и понятия на науката за политическия маркетинг. Като магистърски курс той е изграден диалогично с акцент върху способността за самостоятелна работа, за представяне на самостоятелни научни позиции и за участие в научни дискусии от страна на студентите.
Курсът обхваща темите за възникването и развитието на политическия маркетинг като наука, за неговите теоретични основи в лицето на икономическите теории за демокрацията, за основни понятия на науката, за маркетинговите проучвания и стратегии в политиката, за характера на политическите продукти, за комуникационни и предизборни кампании. Акцентът е върху предизборния политически маркетинг.
Преподавател(и):
доц. Добрин Канев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Студентите ще знаят същността и техниките на политическия маркетинг. Ще могат самостоятелно да подготвят анализи и изследвания на политически феномени, да прилагат маркетингови техники във воденето на политиката и в подготовката и провеждането на политически кампании.
Предварителни изисквания:
• Студентите трябва да използват придобитите си знания по политически науки в първоначалните си курсове за: политическите институции, политическото управление, демократичната система и др. и да правят политически анализ.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
А. Лекционна част:
1. Представяне на курса и разпределение на работата в него
2. Развитие, същност и основни понятия на политическия маркетинг като практика и наука. Теоретични основи на политическия маркетинг. Икономически и политически маркетинг.
3. Стратегически политически маркетинг. Информационни и аналитични аспекти. Анализи в предизборния маркетинг: макросреда, политически фактори, избиратели.
4. Стратегически маркетинг. Качествени и количествени изследвания. Цели и стратегия в политическия маркетинг. Сегментиране на предизборния пазар.
5. Тактически маркетинг. Маркетинг микс в предизборна дейност. Предизборни кампании и техният мениджмънт. Политически продукт на предизборна кампания: Партиен имидж.
6. Политически продукт на предизборна кампания: Теми и тяхното управление. Кандидати и техният имидж.
Символна политика в предизборния маркетинг.
7. Комуникация на предизборния продукт. Непряка, пряка, виртуална предизборна комуникация.
8. Комуникация на предизборния продукт. Предизборни дебати. Предизборни девизи и послания.
9. Планиране, оценка и контрол в политическия и предизборен маркетинг
Б. Представяне и дискусия по самостоятелни разработки на студентите
10 – 14. Представяне на доклади по определен ред. Дискусия.
15. Обобщение на курса
Литература по темите:
Буруджиева, Т., Канева, Л., Политически маркетинг. Теория и практика, София 2007
Канев, Д. (съст.) Мениджмънт и комуникация в политиката, София 2006
Байков, Б., Фокусът на политическия маркетинг, Унив. изд. „Св. Св. Кирил и Методий”, Велико Търново, 2006
Канев, Д. (съст.) Политически мениджмънт, София 2000
Ралева, Н., Канева, Л., Политически маркетинг: въведение в проблематиката, сп. Политически изследвания, бр. 2, 1993.
Кушовска, Л., Предизвикателството на политическия маркетинг, сп. Социологически проблеми, бр. 1, 1993.
Бонгран, М. , Политическият маркетинг, София, 1991.
Шумпетер, Й. Капитлизъм, социализъм, демокрация (откъс), сп. Политически изследвания, 1996, кн.1
Ферел, П., Маркетинг - концепции и стратегии, София, 1994.
Ангел, А., Основи на мениджмънта, София, 2000.
Благоев, В. Маркетинг. София 2000
Рийс, А., Траут, Д., Неизменните 22 закона на маркетинга, София, 2000.
Сегела, Ж., Холивуд пере най-добре. Азбука на рекламата в бизнеса и политиката, София, без година
Ферел, П., Маркетинг - концепции и стратегии, София, 1994.
Downs, A. An Economic Theory of Democracy, New York 1957
O’Shaunessy, N. The Phenomenon of Political Marketing, London, 1990
Schumpeter, J. Capitalism, Socialism and Democracy, London 1954, Unwin.
Средства за оценяване:
Текущата оценка съдържа два елемента. Първият се оформя на базата на оценка на предварително подготвени и представени пред групата самостоятелни разработки по избрани от тях теми, както и участие в дискусиите (50%). Вторият елемент включва оценка на предадения в края на семестъра допълнен и коригиран доклад в писмен вид (50%).