GENB002B Статистика
Анотация:
• Курсът разглежда основните понятия на статистиката и въвежда в базовите подходи за анализ на данни в поведенческите и социалните науки.
• Цел на курса: да даде на студентите концептуално разбиране на основните съвременни статистически понятия и подходи, използвани в поведенческите и социалните науки и да им даде практически умения за научно обоснована организация и обработка на данни.
Преподавател(и):
проф. Красимир Калинов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• терминологията, която се използва от статистиката
• основните теоретични положения на статистическия подход при анализа на данни
• основните статистически методи и анализи.
• разликата между правилно и неправилно проведено статистическо изследване.
2) могат:
• да разпознават практическите ситуации, в които статистическите методи биха били полезни и уместни.
• да се ориентират в научната литература, която използва методите на статистиката.
• да прилагат базовите статистически анализи в практически задачи.
Предварителни изисквания:
няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Тематичен план на заниманията по семестри
Първи семестър
Лекции
Лекция 1. Базови понятия, организация и описание на данни и разпределения (6 часа)
• основни понятия - Популации и извадки. Променливи. Скали на измерване. Зависими и независими променливи. Честотни разпределения. Вероятност. Събития. Вероятностна функция – аналитичен, табличен и графичен вид. Персентили и кумулативни честотни разпределения. Персентилен ранг. Непрекъснати и дискретни разпределения. Мерки за централна тенденция: мода, медиана и средна. Мерки за разсейване: размах, междуквартилен размах, дисперсия, стандартно отклонение.
• основни факти и реалии – Смисъл и задачи на статистиката – правене на извод за ненаблюдавани същности на базата на наблюдавани подобни такива. Смисъл на понятието средна – абстрактен модел на популацията. Отношение между мода, медиана и средна. Проблеми при оценяването на разсейването. Смисъл на понятието степени на свобода. Методи за формиране на извадки. Описателни статистики и статистически изводи. Стандартизиране на наблюденията. Свойства на стандартизираните стойности. Крива на нормалното разпределение. Използване на стандартното нормално разпределение.
Лекция 2. Взаимовръзка и корелация (4 часа)
• основни понятия - Корелация и причинност. Корелация и коефициент на корелация. Линейност. Независимост.
• основни факти и реалии - Съдържание на понятията "корелация" и “коефициент на корелация”. Посока и стойност на корелацията. Изчисляване на коефициента на корелация. Фактори, влияещи върху размера на коефициента на корелация: линейност, хомогенност, обем на групите. Интерпретация на коефициента на корелация. Типове корелационни коефициенти.
Лекция 3. Въведение в принципите на статистическия извод и t-тест (8 часа)
• основни понятия - Проверка на хипотези. Нулева и алтернативна хипотези. Грешки при проверката на хипотези. Тип І и Тип ІІ грешки. Ниво на значимост, тестова статистика и критични стойности. T-разпределения. Независими и свързани извадки.
• основни факти и реалии – Логика на статистическата проверка на хипотези. Роля на вероятностите в методите на статистическия извод. Вероятност и концепция за базовото разпределение. Видове t-тестове. Статистическа значимост срещу практическа важност - връщане към действителността.
Практически занимания
Семинар 1. Тема: Основни понятия, организация и описание на данни и разпределения (2 часа)
Дискутират се казуси и задачи, върху които студентите предварително са работили самостоятелно и са подготвили резюмета. Обсъждат се възникналите при подготовката им проблеми.
Семинар 2. Тема: Взаимовръзка и корелация (2 часа)
Дискутират се казуси и задачи, върху които студентите предварително са работили самостоятелно и са подготвили резюмета. Обсъждат се възникналите при подготовката им проблеми.
Семинар 3. Тема: Въведение в принципите на статистическия извод и t-тест (2 часа)
Дискутират се казуси и задачи, върху които студентите предварително са работили самостоятелно и са подготвили резюмета. Обсъждат се възникналите при подготовката им проблеми.
Семинар 4. Тема: Цялостно психологическо изследване и статистическа обработка на данните (2 часа)
Студентите представят планирано от тях цялостно психологическо изследване и план за провеждане на статистическия анализ на получените данни.
Самостоятелна работа на студентите
Самостоятелна работа 1. Подготвяне на резюме върху казуси и задачи по темата “Основни понятия, организация и описание на данни и разпределения”.
Самостоятелна работа 2. Подготвяне на резюме върху казуси и задачи по темата “Взаимовръзка и корелация”.
Текущ контрол 1 – тест в аудитория. (2 часа)
Самостоятелна работа 3. Подготвяне на резюме върху казуси и задачи по темата “Въведение в принципите на статистическия извод и t-тест”.
Самостоятелна работа 4. Самостоятелно планиране на психологически експеримент и анализ на данните.
Текущ контрол 2 – тест в аудитория. (2 часа)
Втори семестър
Лекции
Лекция 1. Дисперсионен анализ (ANOVA) (6 часа)
• основни понятия - Концепции на ANOVA. Разпределения на Фишер. Post Hoc тестове. Факторен експеримент. Главни ефекти и взаимодействия.
• основни факти и реалии – Проблеми с многократното използване на t-теста. Линеен модел и представяне на сумата от квадратите. Проверка на нулевата хипотеза. Предположения при ANOVA. Последствия от нарушаването на предположенията. Връзка между ANOVA и t-теста. Процедури за множествени сравнения - метод на Тюки, метод на Нюман-Куолис. Сравняване на двата метода. Post hoc тестове при неравен обем на извадките: метод на Шефе, метод на Шефе за подвойкови сравнения. Предварително планирани сравнения. Ортогонални контрасти. Дисперсионен анализ - класификация по два фактора - обзор.
Лекция 2. Избрани непараметрични тестове за проверка на хипотези (4 часа)
• основни понятия – Непараметрични тестове. Номинални данни. ?2-разпределения. ?2-анализи.
• основни факти и реалии - Номинални данни - една извадка. Номинални данни - две извадки. Определяне на очакваните честоти и степените на свобода. Таблица на спрегнатост 2х2. Номинални данни - k извадки. Рангови данни - две извадки. Рангови данни - k извадки.
Лекция 3. Линейна регресия - оценяване и предвиждане (4 часа)
• основни понятия – Линейност. Линейно уравнение. Регресия. Регресионно уравнение.
• основни факти и реалии – Принципи на предвиждането. Построяване на линията на регресия. Грешки при предвиждането. Оценяване на стандартната грешка. Предположения при построяване на регресионния модел. Връзка между корелацията и регресията. Множествена корелация. Оценяване на модела и доверителни интервали.
Практически занимания
Семинар 1. Тема: Дисперсионен анализ (2 часа)
Дискутират се казуси и задачи, върху които студентите предварително са работили самостоятелно и са подготвили резюмета. Обсъждат се възникналите при подготовката им проблеми.
Семинар 2. Тема: Непараметрични тестове за проверка на хипотези (2 часа)
Дискутират се казуси и задачи, върху които студентите предварително са работили самостоятелно и са подготвили резюмета. Обсъждат се възникналите при подготовката им проблеми.
Семинар 3. Тема: Линейна регресия (2 часа)
Дискутират се казуси и задачи, върху които студентите предварително са работили самостоятелно и са подготвили резюмета. Обсъждат се възникналите при подготовката им проблеми.
Семинар 4. Тема: Цялостно психологическо изследване и статистическа обработка на данните (6 часа)
Студентите представят индивидуално проведено от тях цялостно психологическо изследване и статистическия анализ на получените данни.
Самостоятелна работа на студентите
Самостоятелна работа 1. Подготвяне на резюме върху казуси и задачи по темата “Дисперсионен анализ”.
Самостоятелна работа 2. Подготвяне на резюме върху казуси и задачи по темата “Непараметрични тестове”.
Текущ контрол 1 – тест в аудитория. (2 часа)
Самостоятелна работа 3. Подготвяне на резюме върху казуси и задачи по темата “Линейна регресия”.
Самостоятелна работа 4. Самостоятелно провеждане на психологически експеримент и анализ на получените данни.
Текущ контрол 2 – тест в аудитория. (2 часа)
Литература по темите:
ОСНОВНА КНИГА (ТЕКСТ) НА КУРСА:
Калинов К. (2010) СТАТИСТИЧЕСКИ МЕТОДИ В ПОВЕДЕЧЕСКИТЕ И СОЦИАЛНИТЕ
НАУКИ, второ преработено и допълнено издание, НБУ, София.
Допълнителна литература
1. Калинов К. (2002) ТЕОРИЯ НА ВЕРОЯТНОСТИТЕ И СТАТИСТИКА, НБУ,
София.
2. Гатев К. (1995) ВЪВЕДЕНИЕ В СТАТИСТИКАТА, изд.ЛИА, София.
3. Хейг П. и П. Харис (1994) СОНДАЖИ И СТАТИСТИКА, изд. Делфин
Прес, Бургас.
4. Хейг П. (1994) АНКЕТИРАНЕ, изд. Делфин Прес, Бургас.
5. Хейг П. (1994) ИЗГОТВЯНЕ НА МАРКЕТИНГОВИЯ ВЪПРОСНИК, изд.
Делфин Прес, Бургас.
ГРАФИК НА КУРСА
ВИРТУАЛНО ОБУЧЕНИЕ
.
Средства за оценяване:
ТЕКУЩО ОЦЕНЯВАНЕ:
ПЪРВИ СЕМЕСТЪР* ВТОРИ СЕМЕСТЪР
УЧАСТИЕ В ПРАКТИЧЕСКИТЕ ЗАНИМАНИЯ 15 % 15 %
ПИСМЕНИ РАБОТИ (анотация, резюме, реферат, курсова работа, презентация и др.) 10 % 10 %
ТЕСТОВЕ 25 % 25 %
ФИНАЛЕН ИЗПИТ :
ПИСМЕН ИЗПИТ: 25 % ПРЕДВАРИТЕЛНО ПОДГОТВЕНА ПИСМЕНА РАБОТА: 25 % УСТЕН ИЗПИТ: 25% ТЕКУЩА ОЦЕНКА: 25%
ТЕКУЩО ОЦЕНЯВАНЕ:
ПЪРВИ СЕМЕСТЪР* ВТОРИ СЕМЕСТЪР
УЧАСТИЕ В ПРАКТИЧЕСКИТЕ ЗАНИМАНИЯ 15 % 15 %
ПИСМЕНИ РАБОТИ (анотация, резюме, реферат, курсова работа, презентация и др.) 10 % 10 %
ТЕСТОВЕ 25 % 25 %
ФИНАЛЕН ИЗПИТ :
ПИСМЕН ИЗПИТ: 25 % ПРЕДВАРИТЕЛНО ПОДГОТВЕНА ПИСМЕНА РАБОТА: 25 % УСТЕН ИЗПИТ: 25% ТЕКУЩА ОЦЕНКА: 25%
УСЛОВИЯ ПРИ КОИТО СТУДЕНТ МОЖЕ ДА СЕ ОСВОБОДИ ОТ ФИНАЛЕН ИЗПИТ ИЛИ ОТ ЧАСТ ОТ ФИНАЛНИЯ ИЗПИТ:
1. Ако студент изкара всичките си 4 теста с оценка по-висока или равна на среден (3), то може да получи средната си оценката от текущото оценяване като крайна оценка за курса.