SECB015 Психологически иструментариум на оперативната дейност
Анотация:
Курсът “Психологически инструментариум на оперативната дейност” е композиция от теми, ориентирани към съчетаване на теоретични познания и изграждане на умения в областта на психологичните аспекти на оперативната дейност. Теоретичната част включва лекции, които акцентират на психологични теми, които изграждат базисна представа за дейността на служителите, занимаващи се с оперативна дейност, отговарящи за запазване на фирмена, институционална и национална сигурност. На тази основа се поставят акценти в няколко аспекта:
- първо: върху психологията като специална наука и специфичните психологични особености на личността на служителя в оперативната дейност по разузнаване и сигурност;
- второ: въвеждане в базисните умения за психологична диагностика на лицата, представляващи оперативен интерес;
- трето: формулиране и усвояване на правила за ефективно общуване при диадата оперативен работник – лице за оперативен контакт с фокус към изграждане на ефективни и доверителни оперативни контакти;
- четвърто: изграждане на система за гарантирана сигурност и целенасочено въздействие върху различна група от хора, както и особености при водене на вербовъчно интервю;
- пето: извеждане на психологически особености на стресогенността в оперативната дейност по разузнаване и сигурност.
Основна цел на курса от лекции е да запознае обучаваните с най-важните понятия, принципи, норми от психологията, които дават възможност на студентите да опознаят особеностите на психологията на дейността. Изграждането на психодиагностична компетентност е особено полезна, както за осъществяване на субективна личностна диагностика, така и за диагностика на отделни индивиди или групи. Включени са и теми за извеждане на специфични характеристики на оперативната дейност.
Една от целите на обучението е да подпомогне обучаващите се да изградят обобщен профил на личността на оперативния работник и да осъвършенстват своите умения, за да отговорят на високите изисквания на оперативната дейност по разузнаване и опазване на сигурността. Да могат да изградят умения за по-дълбочинна диагностика и опознаване на различни групи хора, с цел да преодоляват безредици, масови инциденти и рискови ситуации. Познанията в областта на специалната психология биха подпомогнали адаптацията на студентите или бъдеща реализация в сферата на оперативната дейност, справянето с евентуални вътрешни свои конфликти, усвояването на практически приложими техники за влияние върху другите хора. Подготовката по тази дисциплина ще даде на студентите възможност да диагностицират многообразието от ситуации, които биха нарушили както личната, така и фирмената или националната сигурност. Базисните знания по психология на оперативната дейност ще формират психичната им нагласа и готовност да работят в сфери за опазване на сигурността и в различни специфични условия на труд.
Дизайнът на курса е проектиран към развитие и на практически собствен опит в диагностика на надеждни за оперативна разработка лица. Предвидени са ролеви игри за изграждане на доверие – доверителна беседа, интервю с оперативна насоченост. В практическите упражнения, насочени към възприемане, диагностика и оценка на събеседник интегративно се разглеждат особеностите на невербалните сигнали като източник на информация, други специфични жестове за предаване на истинни или лъжливи послания. Дава се възможност практически да се идентифицират и статичните, и динамичните параметри за оценка на рисковите ситуационни фактори в оперативната дейност и общовалидните оценъчни психологически характеристики за диагностика на заинтерисовани лица. В практическите упражнения с казуси за психологичните механизми ва вербовъчния процес се акцентира върху личностните особености на различните видове агенти и динамиката на агентурните мрежи. Предоставя се практическа възможност на студентите за идентифициране на многообразието от ситуационни и стресови фактори и характеристики на оперативната обстановка, психологични параметри на лицата от вербовъчния контингент, както и елементите от психологичното договаряне и неговото развитие при оперативният контакт. В практически план са заложени дискусии и упражнения за изучаване и превенция на синдрома “Професионално изпепеляване” в оперативната дейност.
Изборът на теми е резултат от нарастващата необходимост от психологически подготвени специалисти в оперативната дейност, които самостоятелно да могат да работят с лицата, представляващи оперативен интерес.
Курсът “Психологически инструментариум на оперативната дейност” е елемент от учебните дисциплини в обучението към Центъра за изучаване на рисковете и сигурността. Обвързан е структурно-логически с останалите дисциплини от програмата „Гражданска и корпоративна сигурност”, като осигурява психологически базисни познания в сферата на социалната и организационна психология, психологията на оперативната дейност, както и задълбочени познания в областта на психология на личността, емоционалната интелигентност, стреса и психология на сигурността. Това са важни компоненти за изграждане на добра професионалната компетентност и подготовка на студентите за запознаване с особеностите на психологията на оперативната дейност. Тематичният план е предназначен за студенти, обучаващи се в различните дисциплини, свързани с особеностите на професионалното поведение в сферата на оперативната дейност.

Преподавател(и):
Антонина Кардашева д.н.
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
- съвременни тенденции в развитието на психологията на дейността, ситуативните фактори, различни видове сигурност;
- психологичните механизми за поддържане на оптимална емоционална регулация;
- психологичните механизми за управление на стреса;
- специфични теоретични аспекти на вербоването и техники при вербовъчния процес;
- разнообразие от базисни позитивни личностните ресурси, необходими за ефективната оперативна дейност.
2) могат:
- да идентифицират различни различни личностови особенности, характерни за лица, представляващи оперативен интерес;
- изграждат субективна представа за начина на възприемане и оценяване на стресовите стимули и поддържане на оптимална нагласа за работа в стресогенни условия;
- развият ефективни модели за стресоустойчивост и механизми за дългосрочното й поддържане;
- използват всички особености на невербалното общуване и особино жестовете за лъжа.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Видове психични процеси, протичащи в личността.
• Познания в областта на личната и корпоративна сигурност
• Личностна и професионална насоченост за работа в сферата на оперативната дейност
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
№ на занятие Заглавие на темата Форма на преподаване Брой часове
1 Раздел 1. Психологията като наука. лекции 4
2 Биосоциалната система - човек – индивид – личност.
Личност – същност, личностови типологии.
Основни теории за личността.
Аз-концепция, Аз-образ, самооценка.
Видове психични процеси.
Психология на индивидуалните различия. лекция 2
3 Психологията в оперативната дейност като специална наука.
Исторически аспекти на развитието на специалната психология.
Социалното познание в оперативната дейност.
Обектно–субектна структура на оперативната дейност.
Психологически анализ на оперативната дейност. лекция 2
4 Раздел 2. Психологична професионална пригодност за работа в системи с оперативна дейност лекции 4
5 Психодиагностика и практико-приложни методи за оценка на личността в оперативната дейност.
Личността на служителя в оперативната дейност.
Професионално мислене и поведения на оперативния работник.
Мотивация за професионално поведение.
Умения за психодиагностика на лицата, с които работи служителят по разузнаване и сигурност.
Диагностика и динамика на негативни психични състояния. лекция 2
6 Общуване и взаимодействие между хората (вербално и невербално). Особености при изграждане на доверие.
Ефекти на психологичните механизми при общуване.
Общуване с лица, представляващи оперативен интерес - синдром “Емоционално скачване”.
Диагностика на невербалните средства при комуникация в помощ на оперативната дейност.
Комуникативен процес при професионални групи в оперативната дейност.
Нарушения на общуването – конфликти и конфликтни ситуации.
Конфликт между колеги с близки служебни статуси.
Преодоляване на конфликти и запазване на личната сигурност при оперативна реализация. лекция 2
7 Раздел 3. Психичен стрес в оперативната дейност лекции 2
8 Социално-психологично разбиране за стреса.
Когнитивно-емоционално измерение на стресовата реакция.
Протичане и регулация на стресовия процес.
Професионален стрес в организационна среда – диагностика и превенция.
Синдромът „Бърн аут” - професионално изпепеляване при оперативната дейност. лекция 2
9 Психологически анализ на оперативната дейността - казуси.
Идентифициране на фактори на средата, затрудняващи ефективното протичане на оперативната разработка – изучаване и анализ на случаи при оперативни разработки.
Ролеви игри за целенасочено психологическо въздействие върху кандидати за вербовка. практическо занимание 4
10 Личност – психодиагностика на личността.
Видове професионално поведение и характеристиките на дезадаптивното поведение - изготвяне на психологично профилиране на подходящите лица за вербовка.
Оценъчни процеси при психичен стрес – анализ и психодиагностика на синдрома “Професионално изпепеляване”.
Фази на прегаряне и психопрофилактика. практическо занимание 4
11 Психологически аспекти на воденето на вербовъчна беседа и изграждане на доверителна връзка с агента – изучаване на случаи.
Извеждане на психологически особености, нарушаващи доверителността на вербовъчния процес. практическо занимание 4
12 Психология на общуването – закономерности в диалогичното общуване – казуси.
Диагностика на невербалното общуване и идентифициране на сигнали за послания на лъжа, достоверност, изопачаване на данни.
Психологични послания за лъжа – вербални, метаезик на лъжата и невербални жестове. практическо занимание 4
13 Диагностика и изграждане на умения за рационализиране на конфликти, конфликтни ситуации.
Идентифициране на фази на конфликта.
Психологични казуси при избор на стратегии за преодоляване на конфликти практическо занимание 4
Литература по темите:
Айдаров, Й. (1989). Престъпността в обслужващата сфера и борбата с нея. София, ВИПОНД-МВР.
Адлер, А. (1995). Човекознание, Евразия, София.
Андреева, Л. (2001). Социална психология, Христоматия, София.
Андреева, Л. (1999). Социално познание и междуличностно взаимодействие. София, Лик.
Андреева, Л. (1999). Христоматия по психология на познанието, София.
Аргайл, М., Хендерсън, М., (1989), Анатомия на човешките взаимоотношения, Наука и изкуство, София.
Бочева, М. ,Стойчев, Н. (2001). Доверието-регулативен и мотивиращ фактор в дейността на служителите в МВР. Научни трудове. ВИПОНД-МВР.
Величков, А. (1997). Съвременни тенденции в психологията на личността. Българско списание по психология,бр.1
Величков, А. (1989). Личност и вътрешна мотивация. София, БАН.
Величков, А. (2001). Предполагаемите светове на личността. София, ВИПОНД - МВР.
Величков, А., Радославова. М, Петков, Г. (2002). Оптимално функциониране на личността в социална среда. София.
Ганчевски, Б. (1983), Някои проблеми на професионалното мислене на оперативния работник в МВР, ВСШ – МВР.
Ганчевски, Б., Гайдаров, К., Стаменкова, Н., Занев, С.(1996), Полицейска психология, Теоретични аспекти, Издателство Свят, Наука.
Джонев, С. (2000). Социална психология, том 2.
Димитров, И. (1998).Социално-психологически механизми за стимулиране на агентурната дейнаст. София, НСС-МВР.
Иванова, З. (1981). Личност и професионална адаптация., София, БАН.
Иванова, З. (1985). Човекът като субект на труда. София, Наука и изкуство.
Илиев, Вл. (1997). Психологическата подготовка на оперативния състав от МВР за водене на преговори с терористи.София,НСС-МВР.
Илиева, С. (1998). Организационно развитие. София, Университетско издателство "Св.Климент Охридски".
Калинов, К. (2001). Статистически методи в поведенческите науки. София, Нов Български Университет.
Карастоянов, Г. (1996). Стрес и военна среда. София, издателство на МО "Св.Георги Победоносец".
Кардашева, А. (2007). Психологията в оперативно-разузнавателната дейност. Издателство Ковачев.
Кречмер, Е. (1996). Медицинска психология, Евразия, София.
Льо Бон, Г. (1985). Психология на тълпата, Наука и изкуство, София.
Маслоу, Е. (2001). Мотивация и личност, Кибея, София.
Милев, В. (1985). Психопатология, Медицина и физкултура, София.
Михайлов, Г. (1988). Теоретични основи на тактическата комбинация. София, ВИПОНД-МВР.
Московичи, С. (1998). Социална психология – 2т., Издателство ИК “Женифър Хикс”, София.
Николов, Ст. (1993). Организираната престъпност. София, ВИПОНД-МВР.
Найсър, С. (1999). Христоматия по психология на познанието, Издателство ЛИК, София.
Начев, Й. (2000), Вербовка и агентура, Издателска къща “Труд”, София.
Пантелеев, З. (1988). Доказателството и аргументацията в оперативната дейност. София, ВИПОНД-МВР.
Пенев, Й. (2000). Организация и тактика на оперативно-издирвателната дейност за превенция и разкриване на престъпления по служба по чл.282 от НК.София, ВИПОНД-МВР.
Пенев, Н. (1989). Разузнаването и явните източници на информация. София, ВИПОНД-МВР.
Петкова, М. (2002). Субективно благополучие и здраве. Стара Загора, КОТА ООД.
Петков, А. (1987). Личност и психична адаптация. София.
Радославова, М. (2001). Удовлетвореност от труда-психични механизми на възникване и функции. София, ВИПОНД-МВР.
Русева-Стоянова, Л. (1993). Метод за измерване на умора, монотония, пресищане и стрес (УМПС). Българско списание по психология, бр.1 (77-90).
Русинова, В., Василева, Л. (1997). Взаимозависимости между параметрите на професионален стрес. Българско списание по психология,бр.2 .(77-85)
Русинова, В. ,Купър, К. ,Василева, Л. ,Жильова, С. (1996). Психометричен анализ на методиката "Индикатор за професионален стрес".Българско списание по психология, бр1(59-69).
Русинова-Христова, А., Карастоянов, Г. (2000). Психологичните типове по Карл Юнг и стресът. София "Пропелер".
Селие, Х. (1982). Стрес без дистрес. София, Наука и изкуство.
Стаменов, Л. (1999). Контролна среща с агент. София, ВИПОНД-МВР.
Стаменов, Л. (1999). Оперативна разработка. София, ВИПОНД-МВР.
Стаменов, Л. (2001). Агентурно проникване. София, ВИПОНД-МВР.
Станков, И. (1999).Оперативно-издирвателната дейност на икономическата полиция за противодействие на нелицензираното производство на аудио-, видео-, и софтуерни продукти. София, ВИПОНД-МВР.
Стойчев, Н. (2005), Психологично профилиране на извършители на убийство, Парадигма, София.
Тап, П., Еспарбес, С., Сорд-Адер, Фл .(1995). Копинг-стратегии и персонализация. Българско списание по психология, бр.2.
Тарас, А. (1999), Наръчник по разузнаване и сигурност, Издателска къща “Труд”.
Таушанов, К. (1998).Същност на ОИД.Сборник. София, ВИПОНД-МВР.
Темкав, И., Попов, Хр. (1987).Стрес и кризи на личността. София, Медицина и физкултура.
Тодорова, Е. (1990). Идеи в социалната психология. Издателство СУ “Кл.Охридски”.
Тодоровска, А. (2001). Синдром на професионално изпепеляване /burnout/. Същност и превенция, 369-386, Юбилеен сборник – 30 години Институт по психология на МВР, София.
Топалова, В. (1989). Социално-психологически проблеми на труда. София, Наука и изкуство.
Трифонов, Т., Славов, Св. (2000), Теоретични проблеми на разузнаването, І и ІІчаст, Фондоция “Национална и международна сигурност”.
Ценова, Б. (1993). Феноменът “Бърнаут”. Българско списание по психология, бр.4(35-54).
Ценова, Б. (1996).Професионален стрес и психично здраве при учители-Ічаст.Българско списание по психология, бр.4. (47-72).
Ценова, Б. (1997).Психологичен терор на работното място. Българско списание по психология,бр.1 (35-50).
Средства за оценяване:
ФОРМИ НА ОЦЕНЯВАНЕ ТЕКУЩ КОНТРОЛ КОМБИНИРАНО ОЦЕНЯВАНЕ ФИНАЛЕН ИЗПИТ
ТЕСТ
ПИСМЕНИ ЗАДАЧИ / РЕШАВАНЕ НА КАЗУС 30% 30 % 30 %
ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА
РОЛЕВИ ИГРИ 20% 20 % 20 %
ПОРТФОЛИО
УСТЕН ИЗПИТ
ЕСЕ 20%
КУРСОВА РАБОТА 30% 50 % 50%